Det er særlig glædeligt, fordi det, så vidt jeg ved, er første gang Bornholms Kunstmuseum udstiller dette store billede, som museet erhvervede for mere end 60 år siden. Ældre læsere kan måske huske, at maleriet hang i Allinge-Gudhjem Kommunes byrådssal gennem en længere årrække.
Haagensen og Høst var i en periode særdeles nære venner.
I min bog ”Fortællinger fra Gudhjem”, der udkom i november sidste år, får vi at vide om de to, at de er født i henholdsvis Gudhjem og Svaneke, at de er lige gamle, at begge konfirmeres det samme år, og at begge efter konfirmationen får hyre for første gang – og begge kommer ud at sejle med et skib, der er hjemmehørende i barndomshjemmets by.
Bogen giver flere eksempler på et skæbnefællesskab – og vi ser hvordan skæbnerne flettes tæt sammen i Gudhjem små 20 år senere.
Det er i virkeligheden Oluf Høst, der er grunden til, at der opstår en kreds af unge malere, der maler på Bornholm i begyndelsen af 1900-tallet, den såkaldte ”Bornholmerskole”. Så takket være Oluf Høst og hans forbindelser i København, befinder Hans Peter sig om sommeren pludselig midt i kredsen af betydende, unge kunstmalere – og med den anerkendelse, der ligger i selv at have fået to billeder antaget af censurkomiteen på Kunstnernes Efterårsudstilling, er han blevet en respekteret kollega.