Debat: Respekt for K. H. Kofoed

Debat: Respekt for K. H. Kofoed
K. H. Kofoed med forkert navneskilt.
LÆSERBREV | ABONNENT | 20. OKT 2021 • 13:54
Af:
Troels Thomsen Kjøller
 Sorrentovej 14
2. th.
 2300 København S
LÆSERBREV | ABONNENT
20. OKT 2021 • 13:54

K. H. Kofoed var fra Østermarie, oprindeligt radikalt rigsdagsmedlem fra øen, siden blev han Finansministeriets længst siddende departementschef, foruden at være minister 1943-1945.

”På kulturnatten i København i fredags valgte jeg at aflægge Finansministeriet et besøg, da bygningen har 300 års-jubilæum i år. På en central væg hænger alle Danmarkshistoriens finansministre side om side i glas og ramme, og her kiggede jeg særligt efter Kristian Hansen Kofoed og fik taget et billede af ham, hvor han hang.

K. H. Kofoed var fra Østermarie, oprindeligt radikalt rigsdagsmedlem fra øen, siden blev han Finansministeriets længst siddende departementschef, foruden at være minister 1943-1945. Derudover har han skrevet flere digte på sin hjemstavns tungemål og om Bornholms politiske historie. Desværre har jeg nu opdaget på mit fotografi, at han kaldes ”H. K. Kofoed” på guldskiltet under sit billede. Det er en ærgerlig fejl, som bør rettes, ikke kun af respekt for Kofoed og for landsdelen, men også for ministeriet selv, da hans virke har haft betydning for ministeriets rolle i statsforvaltningen, og ministeriet selv havde anerkendt dette ved at beskrive netop ham på en af de få plancher, der var opsat i ministeriet til kulturnatten.

Jeg ved, at der er vigtigere problemer i verden end et forkert stavet navn, men fordelen her er, at det er et problem, ministeriet let kan løse. Det tror jeg man ville vælge at gøre, hvis man opdagede, at man ved en fejl havde hængt navneskilte op med ”Lars Rasmus Løkkesen” eller ”Logens Mykketoft”, og det skylder man også Kofoed.