Vandrerhjemsbestyrer glæder sig over lempelser: Træt af gamle penge

Vandrerhjemsbestyrer glæder sig over lempelser: Træt af gamle penge
– Jeg har en klasse, der kommer i juni, som jeg har skubbet fire gange. Det er jo ikke nye penge, siger bestyrer af vandrerhjemmet Rosengaarden, Marian Lundh. Foto: Berit Hvassum
Onsdag 19. maj 2021 • 09:14
Onsdag 19. maj 2021 • 09:14

CORONA

Fra fredag er forsamlingsgrænsen hævet fra 25 til 50 personer indendørs, og det er gode nyheder for vandrerhjemsbestyrer Marian Lundh.

Hun driver vandrerhjemmet Rosengaarden i Boderne og fortolker den seneste udmelding fra regeringen som et tegn på, at vi nærmer os normale tider.

Helt konkret betyder det, at lejrskoleelever på Rosengaarden ikke længere behøver at spise deres mad på værelserne.

– Det betyder, at vi kan have flere til spisning i salen morgen og aften. Før var der 10 personer ad gangen, det kunne slet ikke betale sig. Så var det én klasse ad gangen, nu er det to. Det betyder meget, siger Marian Lundh.

Staten fralægger sig ansvaret

Marian Lundh mener ikke, at pandemien kunne have været håndteret meget anderledes i Danmark. Men lige præcis skolerne er kommet i klemme i forhold til lejrskolerne, siger hun.

– Undervisningsministeriet udsendte den 5. maj et dekret, hvor man anbefalede, at skolerne ikke skulle rejse på lejrskole. Det er lidt uartigt at kalde det en anbefaling, synes jeg. For de fralægger sig ansvaret, og så lader de os stå med lorten.

Dermed mener hun, at staten elegant får lagt både ansvar og risiko over på skolelederne og de private overnatningssteder.

Det koster ifølge Marian Lundh i omegnen af 1500 kroner pr. elev at komme på lejrskole. Det er 40.000 kroner pr. klasse, som skolerne skal betale i forvejen, uanset om lejrskolen bliver til noget eller ej.

– De sidder altså med regningen, men de tør ikke sende børnene afsted, fordi chefen anbefaler, at de ikke skal gøre det, siger Marian Lundh.

Nye penge og gamle penge

Marian Lundh taler om gamle penge og nye penge. De sidste har hun ikke set meget til det seneste år. Størstedelen af Rosengaardens indtægter fra april og frem til nu er gamle penge, altså lejrskoler, der er udsat fra sidste år, og som er betalt forlængst.

– Jeg har skubbet rigtig mange lejrskoler fra foråret og efteråret 2020 til i år. Jeg har en klasse, der kommer i juni, som jeg har skubbet fire gange. Det er jo ikke nye penge, siger hun.

Hvad er risikoen for at sende en klasse afsted, i dine øjne?

– Den er meget lav. Selvfølgelig er der transporten herover med DSB, bus og færge, men når jeg først får dem herover, er den meget lille. Hvis de er der samtidig med en anden klasse, bor de hver for sig og spiser hver for sig. De kommer ikke til at interagerere, hvis de ikke vil.

Hvor meget mistede du på lejrskoler i 2020?

– Lad os ikke snakke om 2020. Det år er væk, og vi holdt skindet på næsen. I det her forår har jeg mistet cirka 50 procent af lejrskolerne og de sidste 50 procent, de skal nok komme. Jeg har hele juni fuld og efteråret er booket og klart. Så de kan bare komme.

FÅ ABONNEMENT