Debat: Kommunalvalg er også lokalvalg

Debat: Kommunalvalg er også lokalvalg
Nexø, der igennem rigtig mange år har trodset de årlige befolkningsprognosers spådomme om et fald i indbyggertallet, skal have mere opmærksomhed, mener den socialdemokratiske kandidat til kommunalvalget, Per Ole Petersen. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
SYNSPUNKT | DEBAT | BORNHOLM | Onsdag 27. oktober 2021 • 17:15
Af:
Per Ole Petersen (A)
 Engløkken 9
 Nexø
kandidat til kommunalvalget
SYNSPUNKT | DEBAT | BORNHOLM | Onsdag 27. oktober 2021 • 17:15

At fastholde udviklingen på Østbornholm ligger mig virkelig på sinde.

Nu er Bornholm hverken Shang Ri La eller en forgård til Helvede.

Vores herlige ø er heller ikke kæmpestor, men alligevel stor nok til, at der er behov for, at lokalområderne repræsenteres i den nye kommunalbestyrelse.

For at livet på hele øen fortsat kan være til stede, så er det vigtigt med kommunalpolitikere, der ved, hvor de kommer fra, og hvad de repræsenterer.

I disse år lægges virkelig store summer i Rønne – det er utvivlsomt vigtigt. Ikke mindst den gigantiske havneudvidelse, men også skabelsen af et rådhusmiljø er også af en anselig størrelse. Igennem årene har det tit og ofte været drøftet, at man skal samle administrationen på en adresse for at opnå en vældig masse synergieffekter. Sådan bliver det jo ikke i de kommende år, hvor man trækker administrationen til Rønne på flere adresser og flytter kommunale arbejdspladser udefra lokalområdernes tidligere rådhuse.

Vi har formentlig alle et ønske om, at også havneudvidelsen vil generere indtægter til det samlede Bornholm – men udgangspunktet var krydstogtbetjening, hvilket som bekendt desværre har slået fejl – ikke fordi man lokalt har gjort noget forkert, men fordi hele det turismesegment er lagt ned på grund af corona.

At der siden opstod muligheder for at etablere vindmølleparker i Østersøen er heldigt og dejligt for Rønne Havn og dermed også hele Bornholm.

Jeg håber virkelig, at det så også vil blive til mere end en etableringshavn, selvom der sikkert er gode penge i det, men der hvor arbejdspladserne på sigt ligger er vel at være en vedligeholdelseshavn for de nærliggende vindmølleparker. Det kan vi alle håbe på vil lykkes – da investeringen har været virkelig stor for en ø af Bornholms størrelse. Vi må også håbe og arbejde for, at nye muligheder undersøges og understøttes, så man kan konsolidere sig betydeligt og fremtidsorienteret.

At boligforny og boligudvikle Rønne i al fremtid kan sikkert også være godt nok for Rønne skyld – etablering af nye parcelhusområder drømmes der jo også om andre steder.

At skabe sociale boligområder eller pæne andelsboligområder sammen med en fornuftig byfornyelse andre steder på øen skal altså være en seriøs mulighed for den kommende kommunalbestyrelse.

I mit virke indenfor turismen ser jeg jo tydeligt mønstrene for, hvad vores gæster og tilflyttere i øvrigt går efter, når det gælder det attraktive Bornholm. Kystbyerne har meget at byde på – og Nexø især som øens næststørste bysamfund med at stabilt indbyggertal på lidt under 4.000 indbyggere, der igennem rigtig mange år har trodset de årlige befolkningsprognosers spådomme om et fald i indbyggertallet, skal have mere opmærksomhed. En virkelig fremragende skole, et levende handelsliv og mange gode tilbud i øvrigt er sammen med det, at man kan besøge egen læge, tandlæge og apotek med til at gøre byen attraktiv. Tænk engang, at en af Danmarks bedste designskoler stadig og heldigvis for det findes i et naturskønt miljø i byens udkant. Et iværksættermiljø i og omkring Møbelfabrikken – men også uafhængigt af Møbelfabrikken findes jo her – ikke mindst øens rigtig store virksomhed Ocean Prawns hviler jo ikke på laurbærrene, men fortsætter med at sætte i gang på det lokale niveau – og vi elsker det.

At fastholde udviklingen på Østbornholm ligger mig virkelig på sinde – at vi kan få gang i nybyggeriet omkring Poulsker Idrætsforenings mange aktiviteter – det har koster mange møder og nærmest feberredninger for at lykkes om nogle år.

Kære borgere på Østbornholm.

Tingene kommer absolut ikke af sig selv – og jeg skal på det bestemteste opfordre til at sikre lokal repræsentation i den nye kommunalbestyrelse – det er bare så vigtigt for at hele øen kan trives. Kig engang på kommunalbestyrelsens sammensætning – se på adresserne og interesserne – og sørg for at også vores område får den bedste repræsentation. Når man har boet i Nexø siden 1982 og har været aktiv i politik igennem mange år, så ved man, hvornår der skal trykkes en ekstra gang for at få ting til at ske på hele øen.

FÅ ABONNEMENT