Debat: Et Bornholm – et forsyningsselskab

LÆSERREV | ABONNENT | 3. NOV 2021 • 20:00
Af:
Michael Hendriksen
kandidat til kommunalvalget for Venstre.
LÆSERREV | ABONNENT
3. NOV 2021 • 20:00

Fremtiden skal være grøn for Bornholm. Lad os stå sammen om det.

Mange snakker om Bornholm som en grøn ø i fremtiden. Det gør mig glad og optimistisk, for måske er det her, at Bornholm kan finde en niche, som kan skabe vækst, nye arbejdspladser og gøre Bornholm til et sted, som folk kigger i mod, når der bliver talt om grøn energi. Skal det lykkedes at gøre snakken til virkelighed, så kræver det, at vi står sammen som ét Bornholm. Vi bliver nød til at hæve os lidt op i helikopteren og se Bornholm som en lille brik i et større spil.

I de senere år har de bornholmske forsyningsselskaber brugt varmeforbrugernes penge til at bekrige hinanden med advokater, som koster dyrt. Det er tudetosset og spild af gode penge, som kunne have været brugt langt bedre. Bornholm er ikke større end for eksempel Middelfart Kommune, og derfor giver det i mine øjne ikke mening, at vi har flere forskellige selskaber til at levere vores varme. Lad os i stedet bruge pengene og kræfterne på at danne ét fælles bornholmsk selskab, som har en størrelse og robusthed til at løfte opgaven med at gøre Bornholm til en grøn ø og måske endda levere lidt billigere varme i kraft af nogle effektiviseringer.

Jeg ønsker ét fælles bornholmsk forsyningsselskab, som har styrken til at være 'Energiø' for den elektricitet, der bliver produceret på Kriegers Flak. Energien, som vindmøllerne leverer, kan vi dels bruge til vort eget forbrug, men lige så vigtigt kan vi bruge den til at gå forrest, når det gælder om at omsætte vindenergi til en energiform, som kan lagres – også kaldet ”Power to X”. Det kunne være methanol, som for eksempel Maersk har valgt at satse på til deres skibe i fremtiden og som lige nu vinder stærkt frem inden for skibsfarten. Bornholm kunne i fremtiden blive en tankstation for skibe, som har behov for at tanke grønt brændstof, når de passerer Bornholm.

Jeg ser et nyt erhvervseventyr for Bornholm, som har en størrelse, som fiskeriet havde en gang. En sidegevinst ved et sådant anlæg er, at der vil være en stor mængde overskudsvarme, som vi kan sende ud i fjernvarmenettet til gavn og glæde for de bornholmske varmeforbrugere. Det vil gavne forbrugerne mere, end når de nuværende selskaber bekriger hinanden gennem dyre advokater.

Det vil give rigtig god mening for hele Bornholm.