De unge mangler tilbud

De unge mangler tilbud
Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 27. NOV 2020 • 06:39
Af:
laeserbrevsskribent
| ABONNENT
27. NOV 2020 • 06:39
LÆSERBREV

I kølvandet på det tragiske stofudløste dødsfald af endnu ung bornholmer er flere tanker dukket op hos mig, ud over dyb medfølelse for dem, der kendte ham. Gennemgang af forebyggende og behandlende indsatser kommunalt og i psykiatrien er nødvendigt. Tak til Tidende for at vælge det som tema.

Én tanke der bliver ved at dukke op hos mig, er indsatsen mod at havne i det forkerte fælleskab omkring stoffer og alkohol til at starte med, og i stedet have muligheden for at høre til i et alternativt fællesskab. Som teenager er idenditeten stadig under opbygning, en sårbar periode hvor vigtige valg tages, når livet skal afprøves, herunder venskaber og fællesskaber.

Bornholms manglende klubtilbud kommer i den sammenhæng til at stå tydeligt frem. Det har undret mig, siden vi flyttede hertil for et par år siden, at børn efter 3. klasse ikke længere har et fritidstilbud i forbindelse med skolen at gå til, når sidste time ringer ud. Fra avisens arkiv (artikel fra den 28. april 2015 ”gør skaden god igen”) fremgår det, at BRK i 2014 afviklede de kommunale klubtilbud rundt omkring på øen, og dermed det samlingspunkt og fællesskab med pædagoiske rammer der tidligere var tilrådighed. Nu er det efter 3. klasse, i en alder på 10-11 år, op til det enkelte barn at gå hjem – alene eller hver for sig – og efter bedste evne at navigere i mængden af skærmtid, usunde snacks, kedsomhed og hvilke fællesskaber de er velkommen i. De børn med flest ressourcer har nok oftere tilbud som kulturskole, sport og foreningsliv. Børnene i Svaneke er heldige at have et privat klubtilbud i forbindelse med friskolen.

Fra mit perspektiv ville det være givtigt, på tværs af øen og de socioøkonomiske skel, at genoprette nogle attraktive klubtilbud for 4.-6. klasse som en grobund for inkluderende fællesskaber og et sted at høre til. Hvor der er løsere, men pædagoiske rammer med tilgængelige voksne, hvor man måske endda kunne blive god til musik, gaming, skateboard eller få nye venskaber.

Kristine Eimose Waagstein,
speciallæge i psykiatri,
Rønne