Danny havde et godt Folkemøde

SYNSPUNKT | ABONNENT | 23. JUN 2022 • 05:21
Af:
Formand Danske Seniorer Bornholm
Danny Christensen
Nørregade 42
Allinge
SYNSPUNKT | ABONNENT
23. JUN 2022 • 05:21

Seniorformand i Allinge, Danny Christensen, har haft et fantastistisk Folkemøde. Læs hvad han finder godt og skidt.

Lad mig straks slå fast, årets Folkemøde, var et af de 3 allerbedste, ud af samtlige 11!

Masser af ting lykkedes, andet knap så godt. Især var der rust i rørene ude på Camp Ung Agenda. Der skal i dette Herrens år 2022, være fri adgang til koldt, rindende, frisk bornholmsk drikkevand, fra en vandpost. Og både Brusebade og Toiletvogne nok! Det sidste var ikke tilfældet. At en idiot, så byttede om på bad og toilet, er så hvad det er. Men værst af alt er placeringen. Det ligger alt for langt væk, sagde de unge. Mange unge beklagede sig over afstanden og det manglende friske vand. Og et af udsagnene på Unge Scenen var, hvorfor skal vi komme ind til jer voksne? Kunne det ikke være omvendt? Man burde ombytte Campen med en af de store parkeringspladser, mente andre. Jeg selv havde huset fyldt af glade unge. Børn, børnebørn (voksne), familie og de unges venner, i samtlige 4 døgn. Journalister, jurister, samfunds studerende. Alle politisk aktive. En stor fornøjelse i sig selv, at lægge hus til disse livsglade unge, debatterende, videbegærlige og forlystelsessyge væsener. Nærmest et repræsentativt udsnit af selve Folkemødet. Jeg selv deltog i et spændende debatpanel om ældresagen og sad i en Jury omkring et begreb, jeg ikke kendte: Blockchain? Ellers nød jeg bare det hele som alm. Folkemøde deltager. Teltene lå visse steder tæt. Også for tæt. Især på Kjærenæs nede omkring Netto og Dåsen.

Færre deltagere?

En uimodsagt påstand. Vi startede med 15.000 i 2011. Så 30.000. Så 60.000. Så 90.000. Her ligger vi så ret konstant, lidt plus og lidt minus. Og det bør virkelig heller ikke blive større. Mange ting lykkedes som sagt fint i år, andet ikke. Ja, nogen savnede lidt flere bænke og siddepladser fordelt rundt omkring. Andre flere toiletter. Same old story. Den enorme Cirkus Bar på Folkemøde Pladsen var totalt malplaceret. Den lå alt for tæt på Hovedscenen, hvilket begrænsede antallet af siddepladser på de alt for få bænke foran. Det kræver enormt gode ben at være på Ø-Lejr. Alkohollen dominerer som altid. Det er noget af et paradoks, at det er Tuborgfondet, der sponsorerer Camp Ung Agenda over 5 år, når man samtidig ser Wonderfestiwallen, blandt mange andre fornuftige festival arrangører vil gøre op med de unges umådeholdne druk? Ja som hele Danmark i øvrigt gerne vil.

Her anbefaler man, at man bliver høj på musikken og ikke på sprut og stoffer.

Forestil jer et FM uden alkohol? Det ville kunne afvikles oppe på byens Stadion for knap 5.000 tilskuere.

De unge dominerede i år bybilledet. Og tak for det. Hvor var de bare skønne, når de fyldte morgensang teltene på Højskole eller Folkekirke fællessangs arrangementerne. Flere af dem tak - altså de unge. De få eskapader, skænderier og slagsmål, var ikke mere, end vi ser hen over sommeren på byens normale udskænkningssteder. Jeg vil vove at påstå, at de få aktivistiske happenings på og omkring scenerne kunne være tacklet mere elegant af de tilrejsende jyske landbetjente. Herre Gud et banner her, et par udklæde hoppende frøer der. Overstået på 3 minutter, hvis man ignorerede dem eller lod dem passere. Især et par kvindelige og en ældre landbetjent rev og flåede dem væk foran Hovedscenen. Ikke noget kønt syn, da der jo var tale om passiv modstand. Men det var så det, der fik formiddagsaviserne helt op af stolene. Ikke et ord om de dansende, syngende, joviale politikere, ministre, nuværende, tidligere, og kommende, der dansede, sang og drak sig hønefulde sammen med Folket. Pia K. der gik på Catwalk.

Hvilket herligt land vi dog bor i. Der kan rumme alle.

Så var der den evindelige debat om hvorvidt priserne var for høje og ublu. Jeg køber den ikke mere. Et par af mine nære venner fik 30.000 for deres huse, med hhv. 6 og 8 sovepladser. Det var kunden, der tilbød dem prisen. Uden forhandling. Det populære spisested og vandingshul Ølstauen i Havnegade, havde ikke forhøjet priserne med 1 krone! Det Gamle Posthus ej heller. Her serverede man endda gratis Sandwich og grønt. De få steder, hvor 2 røde slatne pølser og et klamt brød kostede 70 kroner, blev bemærket og boykottet. På Gæsten og i Toga teltet og hos de herlige lokale restauratører Troels Madsen og Daniel Kruse på Carlsbergfondets store plads, (på Keld Holms gamle skole bus holdeplads i Nørregade), kunne man måske have taget endnu mere for sine varer, på grund af deres popularitet. Og de ligger endda nok i den lidt dyrere ende. Men det gjorde de ikke. Som en kendt politisk kommentator udbrød, da han pressede sig forbi mig og Malene Botoft, kromutter på Gæsten i indgangen i Nørregade: Jeg VIL ind og have byens bedste G&T, selv om den også er den dyreste! Hvorefter jeg lidt senere så ham kæmpe sig igennem masserne med sin nyerhvervede drink, snublede og tabte glasset. På den igen. Tak for endnu et dejligt Folkemøde. Tak til de mange aktivister, de unge, de frivillige og ikke mindst til Folkemøde foreningen og de ansatte, til direktøren, Camilla Laudrup, og Wonder Drengene og deres mange frivillige. Og så pyt med den morsomme fortalelse fra Vibe Klarup, da hun sagde tak til København i stedet for Bornholm, bare 4 skridt fra Jacob Trøst. Nu puster vi alle lidt ud, og tager lige en slapper. Tak for nu og god sommer til jer alle.