Bornholm, du er dejlig

Bornholm, du er dejlig
Vi gik alle smånynnende ud i fuldmåneskæret, skriver Danny Christensen. Arkivfoto: Line Søndergaard Hansen
SYNSPUNKT | DEBAT | 8. MAJ • 19:00
Af:
Danny Christensen
kulturaktivist
Allinge
SYNSPUNKT | DEBAT | 8. MAJ • 19:00

Kvinderne stjal scenen, publikum sang med, og Lars Christiansens revyæra fik en følelsesladet afslutning foran 300 forventningsfulde gæster i Allinge.

Med en lettere omskrivning af Svend Gyldmarks berømte revyvise, Mariehønen, sunget og fremført af selveste Ib Schønberg i Cirkusrevyen i 1954, sluttede en æra i Allinge med A/S Revyen der i år opførtes for 20. og efter det oplyste, allersidste gang.

Med omkvædet “Bornholm, du er dejlig”, sang de veloplagte ni medvirkende foran et 300 personers stort forventningsfuldt forpremiere publikum.

Det var igen i år kvinderne, med “stortalentet” Katrine Gulmann Christensen i spidsen, der for alvor fik sat fut i fejemøget. Hun er et kæmpe talent. Brian Horst ligeså. Den bornholmske skuespiller og sanger Joakim Tranberg synger kanongodt, men virkede lidt “overgearet”.

De fleste af numrene var rigtig gode og veludførte. “Diller Banko” nummeret tog selvfølgelig store kegler. Nicolines “Åh, Poul Anker,” var både sød og rørende, og kvartetten med de fire reaktionære, syngende, smokingklædte herrer var præcist og rammende.

Kvinderne i front og god teknik

De medvirkende kvinder kan alle synge, så ikke et øje er tørt. Hvilke pragtfulde stemmer.

En række herligt sammensatte melodier, både gamle hits og schlagere, lige fra Bowies, Life on Mars, til “Den lille pige i flade sko”, flød nu fra scenen i en lind strøm. "I'm a Great Pretender”, blev til "Jeg er født i Klemensker". Husorkestret var som altid bare rigtig gode. Super Professionelle. Flotte funktionelle kostumer, tilpasset til hurtige tøjskift, var godt udført og velegnet til de flydende sceneskift. Igen i år med en enkel scenografi og et godt sceneteknisk arbejde.

Satiren på de lokale politikere og andre kendte personligheder blev præsenteret på stribe. Sikkert bundet op i et potpourri over de mange års revyer. Vi gik, trods enkelte skønhedspletter, som en lidt for lang videointro, derfra i lettere opløftet stemning, mens sangen “Mariehønen”, kørte på repeat de næste par timer i vores hoveder.

Vi gik alle smånynnende ud i fuldmåneskæret, til sangen "Bornholm, du er dejlig". Og det er den jo.

Tak!

Tak for alle årene til Lars Christiansen, den altoverskyggende, altid så beskedne, bærende kraft.

Det bliver desværre nok sidste gang, at vi ser disse semiprofessionelle revyer her på Nordbornholm. Ingen andre kan formodentlig løfte denne kæmpeopgave.



Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT