Det vil altså sige, at en lærer både skal undervise studerende, der er fysisk tilstede samtidig med studerende online.
Hvis man som ansvarlig for planlægningen af studieforløbet ikke kan se, at det er problem, burde man lave supervision på undervisningsformen for at få en forståelse for, hvor meget det egentlig nedgraderer udbyttet af læringen, når man skal sidde alene hjemme og kigge på en skærm hele dagen af undervisning, der foregår et andet sted.
På Bornholm ser vi desværre en udvikling, hvor onlineundervisning bliver standarden, og hvor administrative beslutninger fra centraliserede organisationer skaber udfordringer for de studerende på øen. Resultatet er tomme lokaler på campus, dårligere undervisning og nedsat trivsel for de studerende.
Decentraliseringen af uddannelser har været et fokusområde i Danmark de seneste år. Men det er vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne også har evnerne til at skabe den nødvendige trivsel og kvalitet, som matcher andre studiesteder i landet.
Uddannelse er mere end blot læring af viden og færdigheder – den bør også tage hensyn til menneskelig udvikling.