Ageren i kommunalbestyrelsen

Ageren i kommunalbestyrelsen
Foto: Torben Ager
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 11. december 2024 • 05:30
Af:
Torben K Ager
kb-medlem for de konservative
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 11. december 2024 • 05:30

Kofod Ager har ikke som Hjul-Nielsen 10 bud.

Bornholms Tidende har spurgt mig om min holdning til, hvorvidt den nye kommunalbestyrelse skal have et etisk kodeks.

Dette er en vigtig diskussion, som handler om mere end blot at fastsætte retningslinjer på papir – det handler om menneskelige værdier og vores måde at møde hinanden på.

Er et etisk kodeks nødvendigt?

De fleste medlemmer af kommunalbestyrelsen har gennemgået kandidattræning i deres respektive partier og har erfaring fra andre bestyrelser. Derfor er det min overbevisning, at alle allerede har kendskab ti god skik og praksis i bestyrelsesarbejde. Uanset om man sidder i en idrætsforening eller en kommunalbestyrelse, så bør det være en selvfølge at kende til, hvordan man agerer med ordentlighed og ansvar.

Eget ansvar men med værdi

Om en kandidat sætter nogle retningslinjer op for sin ageren, er jo op til ham selv og hans parti.

Alligevel er et kodeks ikke uden værdi. Det kan fungere som en påmindelse om de grundlæggende principper, som vi ønsker at leve og arbejde efter.

Men et kodeks alene er ikke nok. Det vigtigste er, hvordan vi efterlever de menneskelige værdier, som et sådant dokument repræsenterer -menneskelige værdier som fundament.

Tillid

Personlig integritet handler ikke kun om at være tro mod egne holdninger og overbevisninger, men også om at vise respekt og ordentlighed over for andres synspunkter.

Vi skaber tillid ved at stå ved vores beslutninger og samtidigt anerkende værdien af forskellighed. Denne tillid er fundamentet for ethvert velfungerende samarbejde - hvad enten det er i en kommunalbestyrelse eller i andre aspekter af livet.

Autenticitet og respekt for forskellighed

At være autentisk og tro mod sig selv er en vigtig del af personlig integritet.

Men autenticitet kan ikke stå alene – den skal suppleres med en evne til at respektere andre, selv når deres holdninger afviger fra vores egne.

Det er netop denne kombination, der gør det muligt at skabe en inkluderende og harmonisk bestyrelse, hvor forskelle bliver en styrke frem for en barriere.

Ordentlighed styrker tilliden

Ordentlighed er mere end blot en moral. Det er en praksis, der styrker tilliden mellem mennesker.

Det kræver mod at stå fast på sine principper og samtidig møde andre med åbenhed og respekt. Det er let at lade sig rive med af konflikter eller fokusere på forskelligheder, men det er i mødet med hinanden, at vi viser vores reelle styrke og karakter.

Det afgørende er, hvad vi bringer med os. Vores baggrund – tro, kultur eller oprindelse – er en del af vores historie, men ikke det, der definerer os som mennesker. Det, der virkelig betyder noget, er, hvad vi bringer med os: vores værdier, vores evne til at lytte og vores vilje til at bidrage positivt til fællesskabet.

Når vi fokuserer på det, som vi kan tilbyde hinanden, så styrker vi ikke kun os selv, men også de relationer, som vi indgår i.

Refleksion som værdi

Personlig integritet indebærer også evnen til at reflektere over egne holdninger og anerkende, at vi ikke altid har alle svarene.

Det handler om at handle med bevidsthed og omtanke, så vi kan tage beslutninger, der er i overensstemmelse med både vores egne værdier og det fællesskab, som vi er en del af.

Perspektivet på pressen

Der nævnes, at man ikke skal lytte til vrede holdninger på Facebook om den kommende kandidat.

Det er jeg som sådan enig i, men jeg er også nødt til at sige, at disse holdninger ofte ses i kommentarsporene under artikler fra pressen.

Burde pressen også have et kodeks? Nuvel, der er pressefrihed, og det er klart. Men det havde været rart, hvis der var lige så meget fokus på de gode fortællinger og ikke kun de negative. Derfor vil jeg opfordre pressen til selv at se indad og være en medspiller i at skabe en mere balanceret debat – frem for altid at gå efter flest mulige klik på Facebook.

Afslutningsvis

Diskussionen om et etisk kodeks i kommunalbestyrelsen er en mulighed for at reflektere over hvad, der virkelig betyder noget: ikke kun reglerne på papiret, men de menneskelige værdier, der ligger bag.

Personlig integritet og ordentlighed er ikke noget, som vi kan lovgive om – det er noget, vi vælger at leve efter hver dag - noget jeg gør mit bedste for selv at opfylde.

Om jeg så gør jeg det må andre vurdere - men jeg ved, at jeg gør mit bedste.

Ved at fokusere på autenticitet, respekt og refleksion kan vi skabe et bedre samarbejde og deraf bedre resultater - det er min klare overbevisning.

Så lad os alle sammen huske hinanden på værdien af ordentlighed.

Det er vores handlinger og holdninger – ikke vores forskelle – der definerer os.

Debatredaktørens bemærkning

Tidendes journalister har kontaktet KB-medlemmerne i anledning af Jens Hjul-Nielsen læserindlæg om hans 10 bud. Skribenten har fremsendt denne reaktion.

Langt de fleste medier i Danmark har et etisk kodeks, da de er tilsluttet Pressenævnet og dettes presseetiske regler.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT