Affaldsøer: Tak til Gravgaard

Affaldsøer: Tak til Gravgaard
Affaldsø i det bornholmske landskab. Foto: Holger Larsen
KOMMENTAR | DEBAT | 14. JAN • 13:36
Af:
Ivan Andersen
Sandvig
KOMMENTAR | DEBAT | 14. JAN • 13:36

Stor tak til Gravgaard for hans leder vedrørende affaldsøerne.

Jeg er helt enig i, at affaldssortering er en rigtig god idé også på Bornholm.

Vi har i lang tid i min hjemkommune, Holbæk, sorteret og har som mangeårig sommerhusejer i Sandvig undret mig over, at man på Bornholm, skulle putte det hele i samme affaldssæk.

Derfor er vi principielt store tilhængere af sorteringen - men med samme skepsis som dig omkring håndteringen fra Bofas side.

Lang transport

Vi bor i et område med mange udlejningshuse og kan ikke forestille os, at turister, der har betalt mange tusinde kroner for at leje sommerhus, udover at sortere affald ved huset (som de sikkert er vant til hjemmefra) også selv skal sørge for bortskaffelse af dette til affaldsøer, der i vort område ligger flere hundrede meter fra husene.

Resultatet vil sandsynligvis bliver et syndigt rod ved husene og ikke mindst et “paradis” for rotter.

I vort eget tilfælde har vi cirka en kilometer til nærmeste affaldsø, hvilket er langt at gå - især hvis man er dårligt gående og uden bil.

Virkeligheden

Ved henvendelse til Bofa har vi fået oplyst, at der kommer en affaldsø cirka 40 meter fra vort hus, hvilket er helt acceptabelt, hvis det blot bunder i virkeligheden.

Virkeligheden er derimod, at der i midt november, hvor vi forlader øen for denne gang, ikke er noget tiltag at spore til trods for, at sorteringen begyndte 1. oktober, og at afhentningen ved huset stoppede, selvom vi havde betalt sommerafhentning frem til uge 43!!

Uden nogen form for kompensation for dette, så herefter har vi selv måttet bøvle med bortskaffelsen. Her er rigtig god plads til snarlig forbedring!

Sluttelig vil jeg da lige tilføje, at Bofa tillader sig at opkræve fuldt sommeraffalds- og miljøgebyr til trods for at afhentningen fra miljø’erne vel må anses for kollektive og derfor også billigere for Bofa at håndtere, hvilket jo gerne skulle komme borgene til gode.

Med et måske naivt håb om forbedring, så glæder vi os trods alt til et gensyn med øen. Om ikke andet fik jeg da luften renset.

Debatredaktørens bemærkning

Til oplysning skal det bemærkes, at det er kommunalbestyrelsen, der via det såkaldte "takstblad" vedtager Bofas gebyrer - disse besluttes ikke internt i Bofa

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT