Weekendtur langs den nedlagte jernbane mellem tvillingebyerne

Weekendtur langs den nedlagte jernbane mellem tvillingebyerne
Den nedlagte jernbane er i dag en cykelvej mellem Sandvig og Allinge. Foto: Søren P. Sillehoved
| ABONNENT | 5. JUN 2021 • 12:06
Af:
Søren P. Sillehoved
| ABONNENT
5. JUN 2021 • 12:06

NATUR

Lørdag den 2. januar begyndte mine stafetvandringerne ad øens kyststier fra Allinge til Sandkås. Ugen efter fortsatte turene, og målet var på denne måde at komme rundt om hele Bornholm. En samlet strækning på 120 kilometer.

I sidste uge sluttede turen i Sandvig. Der mangler derfor ruten til Allinge, hvor turene begyndte. På den korte rute vil det naturligvis være nemt bare at følge fortovet. Men for at opleve noget spændende følges i stedet det nedlagte jernbanespor i Sandvig mod Allinge. Turene går således til helleristningerne på Madsebakke, den russiske kirkegård i Allinge og via Pilegade til Allinge Kirke og det smukke miljø ved de gamle skippergårde i nærheden af Kæmpestranden, hvor turen slutter. Den samlede strækning er under fire kilometer, og der returneres gennem byerne.

I middelalderen spillede de to fiskelejer en vigtig rolle under hansestædernes store net af sildemarkeder. Måske begyndte historien på den anden side af Hammeren ved Salomons Kapel med gode ankerpladser og læ ved østlige vinde. Da vinden senere blev mere vestlig, flyttede fiskerlejerne til Hammerens modsatte side, hvor der var læ og naturhavne. Allerede i 1767 blev byerne omtalt som to små fiskerlejer, men anset som købstæder da der både var losse- og ladeplads, stort fiskeri, nogle bondegårde, en kirke og flere værtshuse. Der kom aldrig kirke i Sandvig. Havnen i Allinge blev anlagt i 1850, men ødelagt af stormfloden i 1872.

Sandlinjen er bygget til Sandvigs mange stenhuggere. Foto: Søren P. Sillehoved


Tyske turister

Allerede i slutningen af 1800-tallet opdagede velhavende tyskere Nordbornholm og opkøbte fine grunde til sommerhuse. Omkring 1900 opdagede mange tyskere det nordbornholmske miljø og byggede store fine hoteller i både Allinge og Sandvig. Da de to byer efterhånden smeltede sammen, kom der et bindestreg mellem Allinge og Sandvig. Dengang var der 26 kroer med alkohol i byerne, de tyske turister var således glade for andet end badestrande, klipper og Hammershus. De var også interesserede i helse og købte vand fra en kilde. Det er samme vand er i vore dage farligt og indeholder radon. Selv om tiderne skifter har det altid været en regel, at turisterne bor i Sandvig, men spiser, drikker og morer sig i Allinge.

Mod Langebjerg Station

Fra parkeringspladsen på Sandvig Strand følges Sandlinjen med alle sine gamle stenhuggerhuse med de små forhaver. Efter Sandvig Camping og Ellas Konditori følges gaden mod højre og kort efter til venstre. Her vil en sidevej føre op til den tidligere stationsbygning fra 1913. I dag er det Pension Langebjerg.

Den første jernbane på Bornholm blev anlagt mellem Rønne og Nexø i 1900. Selskabet hed De Bornholmske Jernbaner. D.B. J. Samme selskab lavede året efter en såkaldt udflugtsbane fra Aakirkeby til Almindingen. Et andet selskab anlagde i 1912-13 en jernbane fra Rønne over Klemensker, Rø og Allinge med endestation i Sandvig, kaldet Hammershus Station. Da banen blev nedlagt i 1953, hørte den under D.B. J. og blev kaldt for Sandvig Station. Strækningen Gudhjem-banen blev anlagt 1916 og kørte indtil 1952. Bornholms sidste jernbane kørte i 1968 mellem Nexø og Rønne. Bagefter blev sporene omlagt til cykelveje.

Madsebakke i Allinge har landets største samling af helleristninger. Foto: Søren P. Sillehoved

Helleristningerne på Madsebakke

Fra stationen går man mod venstre og følger en mindre sidevej til højre. Længere fremme begynder cykelstien til venstre mod Allinge, der er identisk med det snorlige jernbanespor. Med utallige feriehuse på venstre side ses de åbne græsmarker mod højre. Området kaldes Madseløkken efter manden Madtz, som i 1719 ejede det.

Kort efter kommer et skilt til højre med henvisning til helleristningerne. Stedet kaldes Madsebakke, og på de fra istiden glatpolerede klipper findes landets største samling af helleristninger. Desværre er de ikke malet synlige, men der skal være 11 skibe, fem solkors, fire fodtegn og en større samling af små skåltegn. Alle blev nedhugget i bronzealderen for 3.000 år siden. Dengang havde man intet skriftsprog. De religiøse budskaber blev lavet med billeder. I den periode må Nordbornholm have været et vigtigt sted, for der er gennem tiden fundet tusindvis af helleristninger, især med skibe og skåltegn. Alle skibene vender enten stævnen mod solopgangen eller solens nedgang på bestemte dage af året. Også fodtegnene er astronomisk orienterede. Andre steder i området er der fundet indhuggede heste, en med et skåltegn under bugen, måske en gravid hoppe.

Engang mente man, at skåltegnene var natten stjerner, måske var de tegnet på frugtbarhed. Livets tegn.

Det sovjetrussiske minde på Allinge Kirkegård. Foto: Søren P. Sillehoved


Den russiske kirkegård

Man følger forsat stien forbi idrætspladsen til Pilegade. Her drejes mod venstre, og kort efter ses Allinge Kirkegård. I den ene ende findes den russiske kirkegård med en høj obelisk af mørk granit med en forgyldt sovjetrussisk stjerne på toppen. Der er ligeledes en minde væg med navne på 30 døde russere, der ikke døde i kamp, men af sult og trang til alkohol. De 18 af dem døde samme dag; de havde drukket af samme flaske vodka. Troede de, men flasken indeholdt saltsyre.

Hvert eneste år den samme dag kommer den russiske ambassadør fra København og lægger en krans på monumentet. Der er dog i år kommet et nyt minde i anledning af 75 års dagen for russernes hjemrejse. Det skal minde om det danske skib Vesterhavets forlis den 1. juni 1945. Skibet var hyret på Bornholm af de russiske styrker for at kunne transportere 172 soldater hjem. Skibet ramte en tysk mine og sank med alle russerne samt 12 danskere fra besætningen.

Allinge Kirke fra 1500 og et senere tårn. Foto: Søren P. Sillehoved


Mod Allinge Kirke

Man fortsætter ad Pilegade til Allinge Torv og den smukke gule kirke fra 1500. Omkring 1600 blev der bygget et tårn mod vest. Udenfor kirken findes en smuk skulptur, der er lavet af den bornholmske kunstner Arne Ranslet. Den kaldes ”Metamorphose” og viser menneskets udvikling til engel. Fra kirken følger man gaden til højre, kommer ud til klippekysten med silderøgeriet mod venstre, men man følger gaden mod højre og møder Allinges smukkeste miljø. De mange firlængede skippergårde fra 1800, hvoraf mange i dag er pensionater og gæstgiverier. Kig ind gennem portene, der ser hyggeligt ud.

Kort efter ses en lille badestrand med klipper og skærgård. Det er turens endemål og heldigvis findes en bænk til hvile. Det er også nødvendigt efter 120 kilometers stafetvandring ad de bornholmske kyststier. Turen tilbage til udgangspunktet foregår gennem byerne med alle sine fristelser.

Rigtig god tur.


Kæmpestranden med en bænk til hvile. Der er samtidig en lille badestrand og smukke klipper. Foto: Søren P. Sillehoved