– Desperationen og frustrationen har været helt enorm. Vores telefoner er simpelthen blevet bestormet af ældre borgere, som fortæller os, at de ikke kan komme igennem og få en tid til coronavaccinen, siger Michael Teit Nielsen, vicedirektør i Ældre Sagen.
Han kan på baggrund af de henvendelser fortælle, at fremgangsmåden for at booke tid skaber problemer hos mange af de ældre borgere, der skal have booket vaccinetid. De får at vide, at der ingen ledige tider er, eller at det eneste sted, de kan få en tid, ligger langt væk.
– I stedet for at Aase Petersen på 89 skal sidde og hænge ved telefonen en hel uge uden at komme igennem, så burde det være myndighederne, der ringer op til Aase og siger: "Hej Aase. Nu skal du høre. Vi har en vaccinationstid til dig på mandag klokken 10. Kan du det? Og kan du finde ud af komme derhen, eller skal vi hjælpe dig med transport?", fortæller Michael Teit Nielsen.
Det er dog Ældre Sagens opfattelse, at problemet og dens årsag er ved at gå op for nogle af regionerne, der er begyndt at gå over til en løsning, som Ældre Sagen foreslår.