Skoleleder om hjemmeundervisning: 'Elevernes trivsel er vigtigst lige nu'

Skoleleder om hjemmeundervisning: 'Elevernes trivsel er vigtigst lige nu'
– Nu har vi lært at være mere online sammen med børnene, fortæller Kasper Wintrup Johansen. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 7. JAN 2021 • 12:49
| ABONNENT
7. JAN 2021 • 12:49
HJEMMEUNDERVISNING

Elever på alle klassetrin skal som udgangspunkt gå i skole hjemmefra, mens coronapandemien igen har lukket meget af samfundet ned. Skolerne har erfaring med digital undervisning fra nedlukningen i foråret, det har de fleste af eleverne også. På Kongeskærskolen har de taget erfaringerne fra sidst og ændret på hjemmeundervisningsformen, fortæller skoleleder Kasper Winstrup Johansen.

– Sidst var det jo ikke en situation, vi var forberedte på at komme i. Dengang blev undervisningen meget baseret på, at børnene sad derhjemme og lavede de opgaver, som lærerne lagde ud digitalt. Nu har vi lært at være mere online sammen med børnene, fortæller han.

Vi vil ikke stresse

Ifølge ham er både skolens lærere og elever hjemmevante i de digitale fora Aula og Minuddannelse, hvor undervisningen foregår.

Her veksler de imellem selv at sidde med opgaver og have undervisning i grupper med deres lærere.

Kasper Winstrup Johansen fortæller, at det indtil videre går godt, men at det også er en balance at fylde på eleverne fagligt og samtidig sørge for, at de ikke bliver for pressede.

– Det svære er ikke at sætte niveauet for højt. Det skal være opgaver, de kan løse selv derhjemme. Vi har den holdning, at vi skal tage det stille og roligt og ikke stresse hverken børn eller deres forældre. Trivslen er det vigtigste lige nu, og så må vi hvile i, at det ikke er det samme, som når vi er sammen, siger han.

Undervisning i flow

Kasper Winstrup Johansen fortæller, at undervisningen på Kongeskærskolen er inspireret af en ny form for organisering af skoledagen, som hedder Ugeskema Revolutionen.

Det går kort fortalt ud på, at lærerne planlægger undervisningen for flere uger ad gangen og laver et afkrydsningsskema, hvor der står alle de opgaver, som eleverne skal lave i løbet af en uge.

Tanken er, at lærerne på den måde kan differentiere undervisningen ved at lave opgaver, der passer til den enkelte elevs behov og niveau. Eleverne vælger selv, i hvilken rækkefølge de løser opgaverne. En undervisningsform, som har vist sig at være god i perioden med hjemmeundervisning.

– Vi kører ikke med et fast skema. Lærerne laver en flowplan med de opgaver, som eleverne skal igennem, og så går eleverne selv til og fra de forskellige opgaver. På den måde er det nemmere for eleverne at ramme deres eget niveau. Det er faktisk også en opgaveform, der egner sig godt til at skulle være i skole hjemmefra, som eleverne skal lige nu, siger han.

Udvidet nødpasning

I nedlukningen i foråret kørte skolerne også med nødpasning af særligt sårbare elever og de yngste elever, hvis forældre ikke kunne arbejde hjemmefra. Rammerne for nødpasning er bredere i denne omgang, fortæller Kasper Winstrup Johansen.

– Vi har meget fokus på trivsel nu. Vi var lidt bekymrede for nogle af vores elever i foråret, men i den her omgang er der bekendtgjort lidt videre rammer for nødpasning, og hvad det vil sige. Fra skolens side gør vi, hvad vi kan for ikke at stresse familierne mere, end de i forvejen er. Vi laver opgaverne efter, at de kan løse dem selv, og ellers siger vi, at de må komme her i nødpasning, siger han.

Regeringen besluttede at hjemsende alle skolebørn fra den 21. december på grund af smitteudviklingen. I første omgang frem til den 3. januar, men det er nu forlænget frem til den 17. januar med mulighed for endnu en forlængelse derefter.