Reparationer efter stormen er stadig i gang på havnen

Reparationer efter stormen er stadig i gang på havnen
Svaneke Havn fik nogle tæsk i stormen, der kom ind fra nordøst den 14. oktober. Havneanlæggets porte der lukkes ved voldsomt vejr led skade, da trækkæderne, der bevæger portdørene knækkede. Her over en måned senere er man stadig i gang med at udbedre skaderne. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 20. NOV 2020 • 08:27
Af:
laust uhrskov jordal
| ABONNENT
20. NOV 2020 • 08:27
HAVNE

Midt i oktober ramte et kraftigt stormvejr fra nordøst den bornholmske østkyst. Vindstød på op til 25 meter i sekundet sendte store bølger ind mod øens østvendte havnebyer. Særligt hårdt ramt blev Svaneke Havn, hvor de kraftige vandmasser ødelagde havneporten i indsejlingen. Havneporten består af et par portdøre, der kan lukkes i, når der er voldsomt vejr, så vandmasserne ikke strømmer ind i havnen. Men vandmasserne var altså denne gang for voldsomme for porten, der gik i stykker, da låsen, der holdt dørene lukket sammen, røg af og trækkæderne, der skal bevæge portdørene, knækkede, og portens spindler blev bøjet. Det fortæller Bornholms Regionskommunes havnekoordinator Jordan Kaczmarek i en mail til Bornholms Tidende.

Han har stået for at danne et overblik over skaderne på Bornholms nord- og østvendte havne, hvor man nu er i færd med at arbejde på at få skaderne udbedret.

Udover skaderne på havneporten skete der også en ophobning af havsediment mod den ene dørport, ligesom nogle sten i yderbassinet har rykket på sig.

Omkostning usikker

Svaneke Havn har været lukket siden stormen. Ifølge Jordan Kaczmarek er man i gang med at reparere havneporten, og han regner med, at porten er funktionsdygtig igen inden for to uger, så havnen kan genåbne.

Hvad det kommer til at koste i reparationer er ikke til at sige noget om endnu.

– Det har vi ikke det fulde overblik. Lige nu afventer vi fakturaer for det, der indtil videre er blevet udført som en del af "stands ulykken"-arbejdet, siger Jordan Kaczmarek.

– Denne her type arbejde er af gode grunde ikke planlagt, og derfor står jeg heller ikke med et dokument, hvor en entreprenør har lagt hovedet på blokken i forhold til en bestemt færdigmeldingsdato. Især spindlerne er en specialkonstruktion. Når vi kontakter en entreprenør med henblik på at standse en ulykke, og entreprenøren igen skal kontakte en producent, får jeg i bedste fald et overslag på levering og montering samt forventet udførelsesperiode. Det kan ikke være anderledes i forhold til denne type opgaver, siger Jordan Kaczmarek.

– De udførende møder os i øvrigt med en stor fleksibilitet. De har i forvejen planlagt deres arbejde, og så får de opkald, hvor vi i bund og grund beder dem om smide alt, hvad de har i hænderne, og hjælpe os med at standse ulykken. Det skal der lyde en stor tak for, siger han.

Øens kommunale havne er forsikrede i Gjensidige, som altså kommer til at betale de primære omkostninger ved reparationerne. Der er dog en selvrisiko, som havnenskal dække, lyder det fra havnekoordinatoren.

Hvad skadernes endeligt kommer til at koste, og hvad havnen kan få fra forsikringen til at dække reparationerne, er det alt for tidligt at sige noget om.

Hvordan vil man fremtidssikre havnene mod klimaforandringernes stigende vandstand og stærkere storme i fremtiden?

– Det er et spørgsmål, der beskæftiger en masse mennesker med tilknytning til det maritime miljø. Overvejelser i forhold til omfang, arkitektur samt ikke mindst økonomi er nogle af de bestemmende faktorer, siger havnekoordinator Jordan Kaczmarek.