Redningsskib ude af drift i et halvt år

Redningsskib ude af drift i et halvt år
Leopold Rosenfeldt set fra stationens hurtiggående redningsbåd. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 15. AUG 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
15. AUG 2023 • 05:30

Kystredningstjenestens redningsstation i Nexø må i et halvt år undvære redningsskibet Leopold Rosenfeldt. Et mindre, hurtiggående fartøj skal i mellemtiden rykke ud til ulykker og andre hændelser på havet.

Et værftsophold for Nexøs redningsskib Leopold Rosenfeldt trækker ud.

Skibet skulle egentlig blot på et planmæssigt eftersyn på et værft i Strandby i Nordjylland i maj og juni - men i den forbindelse blev der konstateret flere fejl på skibet - og det har forlænget værftsopholdet med flere måneder.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse forventer med udgangspunkt i fejlene, aftaler med leverandører og den 'afledte planlægning', at Leopold Rosenfeldt først vil være operativt tilbage i oktober senere på året. Det oplyser styrelsen i en mail til Tidende.

Dermed ender sejlere på østsiden af Bornholm med at måtte undvære kystredningsstationens største skib i et halvt år.

På Nexø Havn har direktør Carsten Andersen lagt mærke til, at redningsskibet ikke er i havnen. Hvad han ikke ved, da Tidende taler med ham, er, at skibet alt i alt formentlig vil være ude af drift i et halvt års tid.

– Det er jo beklageligt, det tager så lang tid. Der er jo planer om, at de skal have et nyt skib, for det er jo ikke tidssvarende. Så det undrer mig lidt, de har taget det ud af drift så længe. Det er jo ikke optimalt, man ikke har en redningsbåd, siger han.

Mindre båd skal klare opgaverne

Redningsstationen har under normale omstændigheder to fartøjer til rådighed. Udover Leopold Rosenfeldt har stationen også den noget mindre, hurtiggående båd af typen 'Fast Rescue Boat' til rådighed, oplyser Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

– Redningsstation Nexø anvender således stationens Fast Rescue Boat, mens Leopold Rosenfeldt er på værft, skriver styrelsen.

Skulle det blive dårligt vejr, er spørgsmålet dog, om den mindre båd kan klare opgaverne, mandskabet bliver kaldt ud til, mener Carsten Andersen.

– Det har jo ikke været den værste periode, og nu er sejlersæsonen ved at gå på hæld. Men så får vi jo en hel del brislingebåde ind nu, når den sæson starter i september og varer hele vinteren. Det er jo en sikkerhed for dem, der ligger og fisker, at den (Leopold Rosenfeldt, red.) er der, hvis nu der skulle ske noget.

For det kan den lille båd ikke klare?

– Det må du snakke med redningsstationen om, for det er dem, der vurderer, hvad de sender ud. Men som regel sender de den store ud, for hvis der er noget, der skal bugseres ind - en lystbåd eller noget andet - så er det lettere med den store båd, siger Carsten Andersen.

Tidende har mandag forsøgt at få en kommentar fra redningsstationen, men det er ikke lykkedes.

Stoler ikke på skibet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse oplyser, at de konstaterede fejl på Leopold Rosenfeldt er på skibets fremdrivningsmotorer og det tilhørende alarm- og maskinkontrolsystem. Redningsstationen i Nexø har da også tidligere været ude og advare offentligt om Leopold Rosenfeldts tilstand.

I maj sidste år fortalte stationsleder Claus Jakobsen i Tidende blandt andet om 'kæmpe nedbræk' på brændstofpumpen, vandcirkulationspumper og brændstofrør. Dengang lød det samtidig fra stationslederen, at redningsmandskabet ikke stoler på skibet, og at de frivillige er bange for ikke at komme i land igen, når de er på opgave med Leopold Rosenfeldt.

TV 2/Bornholm kunne i den forbindelse, med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse som kilde, fortælle, at der i andet halvår af 2022 ville blive sat gang i en proces med blandt andet at erstatte Leopold Rosenfeldt med et nyt redningsskib i løbet af årene 2026-2027. I samme ombæring fortalte tv-stationen, at der på det tidspunkt var planlagt et 'gennemgribende vedligeholdelsesforløb' af skibet.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT