Peter Juel frustreret: Mangelfuld dialog om korridoren

Peter Juel frustreret: Mangelfuld dialog om korridoren
Det er ikke selve betalingsanlægget, der forsinker passagen af Øresundsbroen, men den svenske kontrol på grund af rejserestriktioner, påpeger Transportministeriet. Derfor henhører problemet under Udenrigsministeriet. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT | 12. JAN 2022 • 10:30
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT
12. JAN 2022 • 10:30

 

Venstres bornholmske folketingsmedlem har i tre spørgsmål til transportministeren påpeget de problemer, svenske rejserestriktioner påfører bornholmske rejsende, som skal krydse Øresundsbroen. Svarene er han ikke tilfreds med.


På foranledning af det bornholmske folketingsmedlem for Venstre, Peter Juel-Jensen, har Transportudvalget stillet tre spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S), som ministeren har besvaret.

Peter Juel-Jensen forklarer, at han stillede spørgsmålene inden jul, da det stod klart, at svenskerne ville ind- eller genindføre svenske rejserestriktioner, men han mener også, at de svar, han nu har modtaget, bekræfter hans værste anelser: Der eksisterer ikke hverken dialog eller et konkretiseret samarbejde mellem de to landes myndigheder forud for tiltag, der kan begrænse forbindelserne på tværs af Øresund.

– Der er i den grad plads til forbedring og en tiltrængt dialog for at sikre de rejsende de bedste muligheder, slår han fast over for Tidende.

Her er Peter Juels spørgsmål:

• Spørgsmål nr. 146:

"Med henvisning til, at de udfordringer i transitten mellem København og Rønne, som de af Sverige indførte restriktioner giver, har ministeren være i dialog med de svenske myndigheder, således at der kan være ekstra personale til kontrol af transitbestemmelser ved passage af Øresundsbroen?".

Hertil svarer Benny Engelbrecht:

"Den grænsekontrol, der udføres ved Øresundsbroen, bliver udført af de svenske myndigheder og ikke af personale i betalingsanlægget for forbindelsen. Kontrollen foregår fysisk efter passagen af betalingsanlægget. Grænsekontrol og kontakt til andre stater henhører under Udenrigsministeriet. Jeg kan oplyse, at mit ministerium har bedt Udenrigsministeriet om at tage kontakt til de svenske myndigheder og gøre dem opmærksom på problemstillingen".

 

• Spørgsmål nr. 147:

"Har ministeren været i dialog med Øresundsforbindelsen for at sikre, at der er det nødvendige antal åbne gennemkørsler, således at man har en rimelig chance for at nå ens videre forbindelse i Ystad, og har ministeren overvejet, om der kunne etableres en gennemkørsel udelukkende til rejsende til Bornholm?".

Ministeren svarer:

"Som det fremgår af mit svar på Transportudvalgets alm. delspørgsmål 146, foregår indrejsekontrollen i Sverige efter passagen af betalingsanlægget. Det er således i udgangspunktet ikke kapaciteten i betalingsanlægget, men i stedet ved de svenske kontrolpunkter, der er afgørende for eventuel kødannelse".

Over for Tidende kommenterer Peter Juel-Jensen de to svar fra ministeren således:

– Jeg glæder mig over, at man på baggrund af mine spørgsmål har taget kontakt til Udenrigsministeriet for at få en dialog om, hvordan man kan sikre den bedst mulige trafikafvikling. Men at man ikke af egen drift, som ministerium, kan tage kontakt dels til Øresundsbroen dels til de svenske indrejsemyndigheder bestyrker mine værste anelser – der er ingen dialog, intet konkretiseret samarbejde mellem de to landes myndigheder forud for tiltag, der kan begrænse forbindelserne på tværs af Øresund.

– Der er åbenbart heller ikke forbindelse mellem det danske transportministerium og Øresundsbroen, således at man kan tage højde for de udfordringer, der opstår, og som kan gøre en trafik vanskelig! Der er i den grad plads til forbedring og en tiltrængt dialog for at sikre de rejsende de bedste muligheder, fortsætter Peter Juel-Jensen.

Hvad med boden?

• Spørgsmål nr. 148:

"Den svenske kontrol og gennemførelsen heraf har betydet, at færgen fra Ystad flere gange har måttet afvente passagerer, der i en længere periode har været opholdt på broen – det har betydet forsinkelser, der normalt vil udløse en bod til rederiet. Vil ministeren tage en drøftelse i forligskredsen, således at rederiet ikke straffes for at udvise samfundsbetinget adfærd, hvilket jo netop er formålet med ruten?".

Ministeren svarer:

"Håndteringen af bod i henhold til kontrakten om den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm er en del af den løbende kontraktstyring. Mit ministerium drøfter i forbindelse med kontraktstyringen løbende håndteringen af konkrete hændelser med vores kontraktpart, hvilket også har været tilfældet under de tidligere udfordringer med transit via Sverige til færgen. Jeg kan desuden oplyse, at mit ministerium har bedt Udenrigsministeriet om at tage kontakt til de svenske myndigheder og gøre dem opmærksom på problemstillingen".

Hertil kommenterer Peter Juel-Jensen over for Tidende:

– Bornholmslinjen har flere gange afventet passagerer, der på grund af yderligere kontrol ikke har kunnet nå frem i tide. Det er rederiet ikke forpligtet til jf. kontrakten. Men følges kontrakten, så pådrager man sig en bod (ved forsinkelser i forhold til fartplanen, kan rederiet således blive pålagt at betale en bod, red.). Fra bornholmsk side har vi gentagne gange, siden vi fik ny operatør, efterlyst en mere samfundsbegrundet tilgang – det leverer rederiet nu, og derfor bør ministeren tage denne drøftelse i forligskredsen og få det med i den tillægskontrakt, der sandsynligvis kommer, når aftalepartierne skal håndtere den bornholmske forventning om yderligere kapacitet, både på Køge og Ystad.

– Bornholm som rejsemål kan ikke leve med at skulle blive kædet sammen med usikre rejseforbindelser, og mange års satsning kan falde på gulvet, og derfor kan der for Bornholm være god "samfunds-økonomi" i, at man afventer rejsende, der er blevet opholdt ved passage af Øresundsbroen.

Tidende har tirsdag eftermiddag skriftligt spurgt Udenrigsministeriet, om hvordan man forholder sig til sagen om kødannelser på Øresundsbroen, samt hvordan det helt overordnet set går med at sikre en farbar transitkorridor gennem Sverige for bornholmske rejsende.