"Den svenske kontrol og gennemførelsen heraf har betydet, at færgen fra Ystad flere gange har måttet afvente passagerer, der i en længere periode har været opholdt på broen – det har betydet forsinkelser, der normalt vil udløse en bod til rederiet. Vil ministeren tage en drøftelse i forligskredsen, således at rederiet ikke straffes for at udvise samfundsbetinget adfærd, hvilket jo netop er formålet med ruten?".
Ministeren svarer:
"Håndteringen af bod i henhold til kontrakten om den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm er en del af den løbende kontraktstyring. Mit ministerium drøfter i forbindelse med kontraktstyringen løbende håndteringen af konkrete hændelser med vores kontraktpart, hvilket også har været tilfældet under de tidligere udfordringer med transit via Sverige til færgen. Jeg kan desuden oplyse, at mit ministerium har bedt Udenrigsministeriet om at tage kontakt til de svenske myndigheder og gøre dem opmærksom på problemstillingen".
Hertil kommenterer Peter Juel-Jensen over for Tidende:
– Bornholmslinjen har flere gange afventet passagerer, der på grund af yderligere kontrol ikke har kunnet nå frem i tide. Det er rederiet ikke forpligtet til jf. kontrakten. Men følges kontrakten, så pådrager man sig en bod (ved forsinkelser i forhold til fartplanen, kan rederiet således blive pålagt at betale en bod, red.). Fra bornholmsk side har vi gentagne gange, siden vi fik ny operatør, efterlyst en mere samfundsbegrundet tilgang – det leverer rederiet nu, og derfor bør ministeren tage denne drøftelse i forligskredsen og få det med i den tillægskontrakt, der sandsynligvis kommer, når aftalepartierne skal håndtere den bornholmske forventning om yderligere kapacitet, både på Køge og Ystad.