– Bornholmslinjen har flere gange afventet passagerer, der på grund af yderligere kontrol ikke har kunnet nå frem i tide. Det er rederiet ikke forpligtet til jf. kontrakten. Men følges kontrakten, så pådrager man sig en bod (ved forsinkelser i forhold til fartplanen, kan rederiet således blive pålagt at betale en bod, red.). Fra bornholmsk side har vi gentagne gange, siden vi fik ny operatør, efterlyst en mere samfundsbegrundet tilgang – det leverer rederiet nu, og derfor bør ministeren tage denne drøftelse i forligskredsen og få det med i den tillægskontrakt, der sandsynligvis kommer, når aftalepartierne skal håndtere den bornholmske forventning om yderligere kapacitet, både på Køge og Ystad.
– Bornholm som rejsemål kan ikke leve med at skulle blive kædet sammen med usikre rejseforbindelser, og mange års satsning kan falde på gulvet, og derfor kan der for Bornholm være god "samfunds-økonomi" i, at man afventer rejsende, der er blevet opholdt ved passage af Øresundsbroen.
Tidende har tirsdag eftermiddag skriftligt spurgt Udenrigsministeriet, om hvordan man forholder sig til sagen om kødannelser på Øresundsbroen, samt hvordan det helt overordnet set går med at sikre en farbar transitkorridor gennem Sverige for bornholmske rejsende.