Nyt kunstnerisk årsprojekt: Illusionen om et kvadrat, der hænger i naturen

Nyt kunstnerisk årsprojekt: Illusionen om et kvadrat, der hænger i naturen
En af de første firkanter, ridset i isen på en oversvømmet mark ved Vestermarie. Her er feltet fotograferet fra det magiske punkt. Foto: Ben Woodhams
| ABONNENT | 14. FEB 2021 • 17:21
| ABONNENT
14. FEB 2021 • 17:21

KUNST

Det er koldt, under frysepunktet, og sneen ligger højt i det gamle stenbrud på Bjergebakken nord for Vestermarie.

I bruddets sydvestlige hjørne, omgivet af stejle klippevægge, står en mand og skovler sne.

Det er Ben Woodhams, der er i gang med et nyt årskunstprojekt. I 2018 blev den 50-årige naturkunstner, der er født og opvokset i det sydlige England, kendt på hele øen, da han brugte 52 fredage på at følge Bornholms kystlinje. Han gik i retning med uret. Med sig havde han telt, forsyninger og malergrej, og reglen var dengang blandt andet, at han skulle opholde sig ude fra solopgang til solnedgang. Optegnelser og akvareller fra de 52 dagsekspeditioner blev løbende delt på kunstnerens blog og på sociale medier, så offentligheden kunne følge med.

I august 2019 udkom bogen 'KYST', som er solgt i flere tusinde eksemplarer.


Sneen skovles i Ikea-poser og fjernes. Feltet i Bjergebakke Stenbrud er det største indtil videre i årskunstprojektet 'Fire Kanter'. Foto: Berit Hvassum

Sneen må ikke betrædes

’Fire Kanter’ er navnet på Woodhams nye årskunstprojekt, og malergrejet er udskiftet med kamera og kamerastativ.

– Nu hvor KYST-projektet er fordøjet, er jeg klar til at begynde et ny struktureret og tidsbaseret kunstprojekt, siger han og hopper ind i feltet, hvor han er i gang med at etablere dagens felt ved at fylde sne i Ikea-poser. Indtil nu har han lavet firkanter på flad grund, men dette felt i det gamle stenbrud skal efter planen fortsætte op på klipperne, og det medfører en markant stigning i sværhedsgraden at forsøge at skabe en illusion om en firkant i skiftende terræn.

– Det kommer nok til at tage et par dage, siger Ben Woodhams og kaster et spekulativt blik op på de ujævne klippeformationer foran ham.

Bornholms Tidende får strenge instrukser om at holde afstand til kameraet og den firkant, som Woodhams er ved at grave i sneen.

– Hvis kameraet flyttes bare en milimeter går det galt, siger han og peger på to streger i sneen på hver side af graveområdet.

– Man må ikke træde i sneen indefor de her streger, så ødelægger man feltet, siger han. Selv hopper han ud og ind af feltet for ikke at berøre den jomfruelige sne, der ligger som en dyne i bunden af stenbruddet.


Ben Woodhams forklarer Bornholms Tidendes udsendte, hvorfor det er forbudt at betræde sneen omkring det igangværende kunstværk i Bjergebakke Stenbrud. Foto: Berit Hvassum

Illusionen om et kvadrat

Tanken med 'Fire Kanter' er ifølge Woodhams at bygge videre på nogle af temaerne fra KYST–projektet. Og så alligevel lave noget helt andet.

– Jeg elsker at skabe struktur eller rammer over længere tidsperioder. Jeg er meget glad for at fordybe mig på den måde. ’Fire Kanter’ er for mig en anden måde at skabe en forbindelse med den bornholmske natur, forklarer han.

’Fire Kanter’ er anamorfiske kvadrater – stedsspecifikke installationer – skabt og fotograferet i skoven, på marken eller langs kysten.

– Det område jeg arbejder med er ikke kvadratisk i virkeligheden, det vil kun virke kvadratisk fra et bestemt punkt i rummet. Udfordringen er at skabe illusionen om et kvadrat, der hænger i naturen. Vinden, temperaturen, niveauforskelle og de formbare naturmaterialer bestemmer, om det kan lykkes, siger Ben Woodhams.


Her er et felt fotograferet, som det virkelig ser ud, set fra den brede ende. Foto: Ben Woodhams

Alt genoptages i naturen

Til at begynde med havde Ben Woodhams en plan om at lave en firkant om måneden, men her i midten af februar er han allerede oppe på seks. En firkant er lavet af nedfaldne blade i skoven, en anden er i proces på en majsmark med stubbe, en tredje er ridset i den frosne is på en græsmark.

Set fra siden er firkanterne formet som en trapez, altså et langt rektangel, der bliver bredere i den fjerne ende. Fotograferet forfra, fra den smalle ende, forvandles trapezen til et kvadrat. Kameraets placering skaber en tredje dimension i landskabet, der får kvadratet til at ligne en optisk illusion.

I sin projektbeskrivelse forklarer Ben Woodhams de kunstneriske tanker bag 'Fire Kanter'.

"Mit mål er at skabe værker, der beskriver eller afbilder både tidens gang og den mangfoldighed af natur, der findes på Bornholm. Nogle af dem bliver lavet på velkendte steder, andre vil nok ligge mere skjult. Nogle varer kun i få timer, andre meget længere. Men alle firkanterne bliver med tiden genoptaget af naturen".

Et personligt projekt

Ben Woodhams har endnu ikke taget stilling til, hvad det nye årsprojekt skal udmunde i.

– Måske vil jeg prøve at skrive en bog eller lave en udstilling om projektet i 2022, og jeg kunne godt tænke mig at udstille nogle af ideerne og skitserne. Men måske alligevel ikke – 'Fire Kanter' er et personligt og selvfinansieret projekt, som måske også forsvinder med tiden.


Sneen, der omgiver feltet, skal være uberørt og ren. Derfor springer Ben Woodhams over sneen, hver gang han skal ind og ud af feltet. Foto: Berit Hvassum

 


Dogmeregler

Ben Woodhams vil som udgangspunkt lave sine naturskulpturer uden brug af værktøj – "kun mit kamera og kamerastativ, hvis det overhovedet er muligt". I lighed med KYST-projektet vil Woodhams dokumentere processen undervejs, når den er færdig og måske også efter, at værket begynder af forsvinde ind i naturen igen. Billederne bliver delt på Instagram, Facebook og på Ben Woodhams' hjemmeside, hvor han skriver lidt længere tekster på sin blog.