Ny dialog om grænsehindringer: Minister fik idéer til smidigere transit

Ny dialog om grænsehindringer: Minister fik idéer til smidigere transit
Transportminister Benny Engelbrecht (S) fik noget at tænke over, da han svarede på spørgsmål fra Peter Juel-Jensen (V). Det bornholmske folketingsmedlem havde således flere idéer til og tanker om, hvordan transitten gennem Sverige kan blive mere smidig, så længe der er krav om negativ coronatest ved grænsen. Foto: Claus Bech
| ABONNENT | 14. MAJ 2021 • 10:34
Henrik Nielsen
Journalist
| ABONNENT
14. MAJ 2021 • 10:34

TRAFIK

Bornholm

De havde stået der før, og spørgsmålet var i grove træk det samme, da Peter Juel-Jensen (V) og transportminister Benny Engelbrecht (S) stod der igen, i Folketingssalen, for at drøfte de udfordringer, corona giver ved den dansk-svenske grænse. Det konkrete resultat var også det samme, nemlig at der endnu ikke er nogen bindende aftale mellem de to lande om transit mellem Ystad Havn og Øresundsbroen, men måske kom der alligevel noget brugbart ud af dialogen.

Sådan lød det i hvert fald på Benny Engelbrecht, som et par gange undervejs takkede Peter Juel-Jensen for gode idéer til og tanker om, hvordan transitten kan blive mere smidig, indtil grænsehindringerne forsvinder igen en gang i fremtiden.

Egentlig handlede det lokale folketingsmedlems spørgsmål til ministeren om arbejdet med at finde en holdbar løsning på transitudfordringerne på både kort og lang sigt, da bemandingen på Øresundsbroen ifølge Peter Juel-Jensen ikke er tilpasset store rejsedage. Som eksempel nævnte han, at biler holdt i kø i 45 minutter store bededag og kun kom med færgen, fordi Bornholmslinjen ventede på dem.

Nødt til at løsne op

I sit første svar fortalte Benny Engelbrecht, at drøftelserne om en egentlig aftale om transit ligger i Udenrigsministeriet, som er i dialog med Sverige om forskellige muligheder for at forbedre transitten. Han gjorde det samtidig klart, at han er meget tilfreds med den fleksibilitet, man viser hos Bornholmslinjen og på Bornholm i den usædvanlige, aktuelle situation.

Idéen med en bro må være, at den skal skabe forbindelse, ikke kø.

Peter Juels-Jensen (V), folketingsmedlem

Peter Juel-Jensen forudser, at situationer som dén store bededag kan opstå igen, når vejret bliver varmere, sommerferien begynder, og der kommer rigtig mange store rejsedage. Der vil det være meget skadeligt for Bornholms image, hvis mange turister kommer for sent til færgen, fordi de sidder i kø på broen på grund af de svenske krav om negativ coronatest ved indrejse, mener han.

– Så vi bliver simpelthen nødt til at finde en løsning, og så kan det godt være, at forligskredsen skal tage en snak om, at når ruten nu er samfundsbetinget, og hvis man skal vente, så bliver man ikke pålagt en bod, som man faktisk gør i dag, hvis man ikke sejler til tiden. Vi bliver simpelthen nødt til at løsne op for det her, sagde Peter Juel-Jensen.

– Udmærket pointe spørgeren fremfører om potentiel bod. Det kan jeg ikke redegøre for på stående fod. Det vil jeg godt have lov til at gå dybere ned i, og vi har jo også nogle drøftelser i forhold til, hvordan vi i øvrigt kan styrke transport til og fra Bornholm i forbindelse med infrastrukturplanen, men rigtig god pointe, kvitterede Benny Engelbrecht.

En udmærket tanke

Peter Juel-Jensen havde andre idéer, han gav videre til Benny Engelbrecht. For det første opfordrede han transportministeren til at invitere sin svenske kollega ned til broen, så de over en kop kaffe kan kigge på alle de biler, der passerer frem og tilbage.

– Idéen med en bro må være, at den skal skabe forbindelse, ikke kø, lød det fra Peter Juel-Jensen.

– God inspiration. Det vil jeg tage med i baghovedet, om det ikke kunne være en idé, svarede Benny Engelbrecht og tilføjede, at han har inviteret sin svenske kollega til at mødes fysisk, når det er muligt for coronarestriktionerne.

Endelig opfordrede Peter Juel-Jensen ministeren til at se på, om det er muligt at etablere en bedre forbindelse mellem broen og færgerne, altså en bedre kommunikationsforbindelse.

– Så kunne rederiet jo ringe til broen og sige, at man har en udsolgt afgang, så den skal nok lige åbne et ekstra spor eller to, lød ræsonnementet fra det bornholmske folketingsmedlem.

– I virkeligheden kan man også forstille sig det den anden vej rundt, at hvis man kan se på Øresundsbroen, at der er relativt lange køer, og at det må være noget færgetræk, at der så kan være noget vidensudveksling den anden vej. Hvordan man i givet fald vil kunne gøre det, ved jeg ikke, men det vil jeg i hvert fald tage med som inspiration videre. Det er i hvert fald en udmærket tanke. Tak for det, kvitterede Benny Engelbrecht.