Nexø-firma i vild vækst

Nexø-firma i vild vækst
Flemming Videriksen er medstifter og administrerende direktør hos Decideact. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 21. DEC 2020 • 07:49
Af:
laust jordal
| ABONNENT
21. DEC 2020 • 07:49
ERHVERV

Nexøvirksomheden Decideact A/S har gang i det helt store væksteventyr. Onsdag den 16. december gik softwarevirksomheden på børsen og kunne derefter handles på Nasdaq First North Growth Market Denmark. Det skete efter en succesrig udbudsperiode, der løb fra 26. november til 9. december, hvor den samlede aktietegning endte på 71,8 millioner kroner fra lige knap 3.000 aktionærer.

Det var langt bedre end Decideact havde regnet med, forklarer medstifter og administrerende direktør Flemming Videriksen. Decideact havde sat det samlede aktieudbud til 18,5 millioner kroner, men med den store interesse, der viste sig at være for Decideact-aktien, oplevede virksomheden en overtegning på over 600 procent.

– Vi er glade for at se, at der er så stor opbakning og interesse for det, vi laver. Det betyder meget, at vi nu har 3.000 investorer, der tror på, at vi og vores produkt kan stå distancen, og vækste i den grad, som vi selv tror på, siger Flemming Videriksen.

IT-løsning for strategiarbejde

Produktet som virksomheden har skabt, er en it-løsning inden for det felt, der hedder strategy execution management. Decideact har opfundet en cloud-baseret platform, som virksomheder og organisationer kan bruge til at implementere nye strategier, og følge strategiens udvikling og udmøntning på alle niveauer i virksomheden. Det virker lidt teknisk, men Decideacts presseansvarlige, Bo Feierskov, har venligt forsøgt at skære det ud i pap for Bornholms Tidendes journalist.

– Alle virksomheder arbejder med strategi. Historisk set har det været sådan, at direktionen udarbejder en strategi, som den så præsenterer for lederne og medarbejderne. De mødes, og de skåler for den nye strategi, der skal køre de næste tre år frem eller sådan noget. Så sker der det, som mange nok kender, at med tiden sander strategien til. Ingen ved ligesom hvad de skal gøre, og hvad deres rolle er i forhold til at udmønte den her strategi. Hvordan bidrager jeg som medarbejder, for at gå i den rigtige retning? Decideact digitaliserer den her proces, og giver strategien et sted at bo, som ikke bare er i direktørens notesbog, forklarer Bo Feierskov.

– Med vores produkt kan man organisere, og overvåge sit strategi arbejde. Se hvor mange ressourcer man har brugt på den, se hvor mange delmål man har opnået, og hvor mange handlinger der skal til, og hvor de skal udføres, for at man kan nå i mål med strategien. Det foregår via en app som medarbejderne og mellemlederne har, og som den øverste ledelse kan følge med i på sit dashboard. Så alle niveauer af virksomheden er med i de strategiske arbejde, og ressourcer og handlinger kan følges hele vejen i arbejdet. Det synes vi selv er skidesmart, og det gør vores kunder også. Vi bruger også systemet selv, og har også brugt det i forbindelse med vores strategi med at blive børsnoteret, siger han.

Et marked med stort potentiale

Markedet for løsninger inden for strategy execution management-løsninger er stadigt relativt ungt. Flemming Videriksen anslår, at der på verdensplan måske er omkring 30 andre virksomheder, der arbejder inden for samme felt, men der er ingen, der er store nok til at kunne være markedsledende. Det håber direktøren på at Decideact kan blive.

– Vi ser et ret stort potentiale i det her marked. Hvis man kigger på markedet for CRM-løsninger (løsninger, der håndterer kunderelationer, red.) så er det et marked, der gik fra at være ret småt i 2007 til i dag at omsætte for over 40 milliarder dollars på verdensplan, siger Flemming Videriksen.

– Vi tror på, at den her industri har potentialet til at kunne blive lige så stort som CRM, og vi tror på, at vi kan være blandt de førende inden for vores område, siger han.

Decideact A/S har ansatte i flere forskellige lande, og arbejder på afstand, som mange andre virksomheder også har måttet lære at gøre under coronakrisen. Udover at have medarbejdere i blandt andet Reykjavik, London, Toronto og Berlin, har virksomheden tre ansatte på hovedkontoret i Nexø plus to integrerede partnere, som også er lokale. Med et forestående væksteventyr som ifølge Decideacts A/S egen strategi skal føre til en abonnementsomsætning på 57 millioner kroner om året i 2023 bliver der i fremtiden plads til flere medarbejdere.