Mohammed Safa har fået job som lastbilchauffør: 'Jeg er glad for, at man gav mig en chance'

Mohammed Safa har fået job som lastbilchauffør: 'Jeg er glad for, at man gav mig en chance'
Mohammed Safa er efter endt integrationsuddannelse blevet fastansat hos BHS Logistics, hvor han har fået en fast rute med stykgods. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 3. APR 2021 • 13:22
Holger Larsen
Journalist
| ABONNENT
3. APR 2021 • 13:22

ERHVERV

– Det er meget vigtigt, at mine chefer tror på mig. Jeg tror, at jeg har været meget heldig, og jeg er så glad for at have fået chancen.

Det siger 41-årige Mohammed Safa, der tager en pause i forårssolen ved pakhuset hos BHS Logistics på Rønne Havn. Her er Mohammed Safa i gang med at læsse lastbilen til dagens anden tur, som går til Nexø med stykgods. Han har allerede været rundt med varer til forskellige kunder i Rønne.

Solen skinner på Mohammed Safa i mere end én forstand. Han er netop blevet færdig med en to-årig integrationsuddannelse hos den store bornholmske transportvirksomhed, og samtidig med, at han modtog IGU-beviset, blev han fastansat i BHS.

Mohammed Safa kom til Danmark og Bornholm i 2015 fra det borgerkrigshærgede Syrien. Mohammed Safa beskæftigede sig i Syrien med design og salg af keramik og marmor. Det var på sprogskolen, at han fik ideen til at prøve at blive lastbilchauffør, da det blev nævnt som en branche med gode jobmuligheder.

En stor udfordring

– En ven foreslog, at jeg henvendte mig hos BHS. Jeg var så heldig, at der var en chef her, der troede på mig. Det var så svært for mig i starten. Alt var nyt, og jeg forstod ingenting. Jeg var her i en måned i praktik, og så blev der lavet en aftale om en IGU-uddannelse.

– Jeg tog først kørekort til lastbil, derefter til vogntog, certifikat til farligt gods, til tank, teleskoplæsser, truck, kran – alle de beviser, man skal have som lastbilchauffør.

– Min store udfordring var sproget. Når man taler fagsprog, er det noget helt andet end det, man lærer på sprogskolen. Jeg skulle være helt sikker på, at jeg forstod alle de informationer, jeg fik på kurserne, for det bliver mit ansvar bagefter. Så når jeg kom hjem fra en dag på kursus, oversatte jeg alle de ord, jeg ikke helt forstod, for at være helt sikker på, at jeg havde forstået alt rigtigt, fortæller Mohammed Safa.

Mohammed Safa håber, at han med sit eksempel kan være med til at bane vejen for, at også andre nye borgere i Danmark får en chance.

– I Danmark er meget anderledes i forhold til, hvad jeg tidligere har kendt. I Danmark har man en papirkultur. Hvis man ikke har bevis på det, man kan, duer det ikke. Der er meget forskel på, om man er faglært eller ufaglært, siger han.

Den danske humor

De lange arbejdsdage byder stadig på udfordringer – for eksempel med sproget og kulturen.

– Mange praktiske ting har været svære for mig, for eksempel at læse adresser, og vi har meget travlt hver dag, så mine kolleger har ikke altid tid til at hjælpe mig.

– Det har været svært at forstå kulturen og at forstå den danske humor og ironi. Danskerne laver alt for meget sjov. Nogle gange står jeg bare og kigger og kan ikke forstå, hvorfor folk griner, og andre gange er det kun mig, der står og griner, og de andre kan ikke forstå hvorfor, griner Mohammed Safa og ryster på hovedet.

Til gengæld har maden været et område, hvor det har været nemt at bygge bro:

– Danskerne kan godt lide vores mad, og jeg har inviteret mange venner hjem til os for at smage syrisk mad.

Hjemmet er i Nexø, hvortil Mohammed flyttede med sin familie efter et år på asylcenter i Rønne. Sønnen på 12 år og datteren på 11 går i Paradisbakkeskolen. Mohammeds hustru er i gang med pædagoguddannelsen, men er lige nu på barsel med familiens efternøler, en datter på fire måneder.

Gå efter målet

– Vi vil gerne integrere os i Danmark, fordi vi har gode muligheder for at blive her, og jeg har af min lærer på sprogskolen lært at sige, at hvis man har et mål, skal man bare fortsætte efter det.

– Jeg har kæmpet for at få denne chance. Jeg har været i praktik flere steder og fået at vide efter tre måneder, at der ikke var plads til mig. Jeg har derfor prøvet at finde min egen vej. Jeg har flere kolleger, der hjælper mig til at lære mere, og de skubber mig frem: "Bare gør det", roser Mohammed Safa kollegerne i BHS.

BHS har skrevet om Mohammed Safas historie på Facebook, og det har mange set og kommenteret:

– Mange kender mig. Folk siger tillykke. Det er sjovt, og jeg er meget stolt af mig selv, siger Mohammed Safa, inden bilen skal læsses færdig, og turen går til Nexø.


Mohammed Safa. Foto: Jacob Jepsen

 


En succeshistorie

"En stor succeshistorie for både BHS og Mohammed", skriver BHS Logistics på Facebook om Mohammed Safa.

BHS skriver blandt andet:

"I slutningen af 2018 kontaktede Mohammed os, fordi han havde et brændende ønske om at blive lastvognschauffør. Mohammed, som er flytning fra Syrien, var kommet til Bornholm og havde bosat sig med sin familie.

Det skinnede brændende igennem, at Mohammed virkelig ville være chauffør og ønskede sig et arbejde, så han kunne forsørge sig selv og sin familie. Trods Mohammed kun havde været kort tid i landet, havde han allerede øvet sig gevaldigt på det danske sprog. Og overbeviste os ad flere omgange om, at vi skulle have ham om bord i BHS.

Så via kyndig vejledning af Jobcenter Bornholm tog vi Mohammed til os, og tilknyttede ham i marts 2019 på en Integrationsgrunduddannelse. Den vej kunne Mohammed passe et arbejde, samtidig med at han har været på 100 dages uddannelse i løbet af de seneste to år.

Mohammed har blandt andet både været igennem danskundervisning, taget lastbilkørekort til både stor og lille lastvogn, diverse sikkerhedscertifikater – og har samtidig fået tildelt en fast rute i vores terminal i Rønne.

Mohammed er en yderst grundig chauffør, utrolig serviceminded og en fantastisk rar gut. Han lærer meget hurtigt, og møder hver dag med stort humør og stort arbejdsflid til stor fornøjelse for både kunder og kollegaer".

 


IGU

Integrationsuddannelsen (IGU) er en tre-årig forsøgsordning, som skal sikre mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og produktivitet endnu ikke står mål med kravene på det danske arbejdsmarked.

Ansættelsen er midlertidig og udgør et springbræt til det ordinære arbejdsmarked.

IGU varer to år og omfatter ansættelse i en lønnet praktikstilling og skoleundervisning med uddannelsesgodtgørelse. Ordningen bygger på de eksisterende overenskomster og lønsatserne for den to-årige erhvervsgrunduddannelse.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet