Bornholms samfund skal i stigende grad rustes til at håndtere krisesituationer. Her er det klart, at vores kommunikationsinfrastruktur er en afgørende brik i det samlede beredskab. Derfor er det bekymrende, at telemasternes nødforsyning stadig ikke lever op til de krav, der sikrer drift i seks timer ved strømafbrydelse – det burde være minimumskrav, mens resten af samfundets forbereder sig på at kunne håndtere i op til tre dage.
Energinet har fastsat en seks timers garantiperiode for genetablering af strøm – det såkaldte ødrift. Derfor giver det ingen mening, at vores kommunikationsnet ikke skal kunne holde trit med denne standard. I en nødsituation er det afgørende, at borgerne kan kommunikere med omverdenen og tilkalde hjælp.
Myndighedernes kapacitet skal prioriteres til de mest nødramte og svage i samfundet, og det forudsætter, at almindelige borgere kan klare sig selv i op til tre dage. Men det giver ikke mening, hvis de nødramte ikke kan tilkalde hjælp, fordi man har sparet nødstrømmen til mobilnettet væk.
Debatten om telemasternes nødforsyning er ikke ny. Det er en bekymring, som Bornholms Energi og Forsyning gentagne gange har adresseret, og direktør Claus Andersens bekymring er berettiget. Når samfundets sikkerhed og funktion afhænger af koordineret indsats og hurtig kommunikation, er det utilstrækkeligt, at en så vital del af infrastrukturen som telekommunikation ikke er sikret mod strømsvigt i en tilstrækkelig periode.