Fra Afghanistans sand til Bornholms sne: Pansrede køretøjer kom godt fra start

Fra Afghanistans sand til Bornholms sne: Pansrede køretøjer kom godt fra start
"Hvad byder man uventede gæster". Det spørgsmål fra en kendt kaffereklame blev aktuelt for Ekkodalshuset, da tre pansrede mandskabsvogne kom på besøg. Foto: Christian Froberg Dahl
Onsdag 17. februar 2021 • 16:02
Holger Larsen
Journalist
Onsdag 17. februar 2021 • 16:02

FORSVAR

"Hvad byder man uventede gæster", var restauratør Christian Froberg Dahls første indskydelse, da tre pansrede mandskabsvogne (pmv) i weekenden dukkede op på parkeringspladsen foran Ekkodalshuset.

Det var de tre pmv’er, som indgår i Det Bornholmske Hjemmeværns vinterberedskab, der lige kom forbi.

– Vi kørte langs med Almindingen, og jeg kørte forrest. Så tænkte jeg, at vi kører lige ned til Ekkodalshuset, så vi kan træne på parkeringspladsen, hvor der holder masser af biler, og hvor det kan være svært at komme rundt. Så det var bare et svinkeærinde på vej til kasernen, fortæller Ole Andreasen fra Det Bornholmske Hjemmeværn (DBH).

– Christian stod i ishuset og havde ikke nogen kunder, så han stoppede os for at give kaffe. Men jeg skal lige love for, at der kom kunder, da vi parkerede, og for os var det udmærket med lidt adspredelse.

Premiere for nye køretøjer

Det blev dermed en slags festlig afslutning på nogle dage, hvor vinterberedskabet var iværksat, mens sneen dækkede Bornholm.

Det var en situation, der var imødeset med spænding, idet DBH i efteråret fik tre nye pmv’er til at løse opgaven, så der var tale om en slags premiere. Den korrekte betegnelse for køretøjerne er Pansret Mandskabs Vogn model G 4 AMB, der betyder ambulance – og som sådan har de tidligere kørt rundt i Afghanistan.

– Sneberedskabet blev iværksat tirsdag kl. 16, da Falck og politiet så et behov for, at vi stillede med en pmv og en besætning nede hos Falck. Den holdt der, indtil man vurderede, at der var styr på situationen fredag over middag. Vi aftalte, at vi holdt pmv’en i en times beredskab på kasernen, for man var ikke helt sikker på vejret. Specielt i sommerhusområderne, hvor turisterne begyndte at dukke op. Hvis der skete noget større dernede, var det godt at have en pmv i beredskab. Det var den indtil til lørdag morgen, oplyser major Lars Lilholm fra DBH’s stab på Almegårds Kaserne.

Ideelle til formålet

Hvordan lyder Ole Andreasens anmeldelse af de køretøjerne:

– De er super gode. Det er nogle store klodser, for de vejer ni tons mere end de gamle, men selv om de er store, "træder" de mindre, fordi de har brede gummibælter, så de forcerer faktisk mere end de gamle. De nye køretøjer er også mere ideelle til formålet, idet de er bygget til at være ambulancer.

– Jeg havde vagt i det første døgn, hvor vi var ude at køre et par gange. Men det er heller ikke det vigtigste. Vi ser os som en del af det totale beredskab. Vi er det sidste stykke værktøj i værktøjskassen, som sættes ind, når alt andet glipper, siger Ole Andreasen.

– De gange, vi var ude at køre, foregik det på den måde, at vi kørte som back-up til ambulancen, som havde en sneplov foran. Hvis sneploven måtte opgive at komme frem af en eller anden grund, var vi klar til at rykke op og køre det sidste stykke vej. Falckpersonalet kunne på det tidspunkt hoppe ind i pmv’en, og vi kunne køre det sidste stykke til patienten, tage vedkommende med tilbage til ambulancen, som så kørte til hospitalet, fortæller Ole Andreasen.

Den situation blev dog ikke aktuel denne gang.

Har været værre

– Andre gange, hvor vi har været indsat, hvor det har været noget værre med sne, har vi flyttet alt materiellet fra ambulancen over i pmv’en, så den har kørt decideret som ambulance, siger Ole Andreasen og kan især henvise til julesnestormen i 2010.

 


PMV

De store køretøjer, Det Bornholmske Hjemmeværn støtter politi og Falck med, har den korrekte betegnelse Pansret Mandskabs Vogn model G 4 AMB, der betyder ambulance. Køretøjerne vejer omkring 20 tons.

I mandskabsrummet kan der transporteres fem personer, typisk en liggende patient – en behandler (læge/paramediciner/jordemoder) samt optil tre hjælpere.

PMV’n har en kører, der sidder nede i læ (næsten) og en vognkommandør som vejviser, og han står med det meste af kroppen ude.

Mandskabsrummet opvarmes af oliefyr.

DBH råder over to G4 og en i reserve. De indgår i vinterberedskabet fra den 1. november til den 31. marts.

Topfart på sort vej kan snige sig op omkring 60 km/timen, men på grund af den tunge pansring kan bakker være lidt af en langsom affære. I snestorm skyder den en fart på vej på omkring 30-35 km, i terræn nok noget lavere. Den kører knap halvanden kilometer på en liter dieselolie.

Info: Det Bornholmske Hjemmeværn



FÅ ABONNEMENT