Forældre river skolens legeplads ned for at gøre plads til en ny til 500.000 kroner

Forældre river skolens legeplads ned for at gøre plads til en ny til 500.000 kroner
Én af de fem forældre, der lørdag stod tidligt op for at hjælpe til med nedrivningen og rydningen, er Filip Oehlenschläger. Han gør det blandt andet fordi, han kan lide at mødes med de andre forældre i andre omgivelser end til forældremøderne. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 27. FEB 2021 • 20:20
| ABONNENT
27. FEB 2021 • 20:20

SKOLELIV

Man skal stå tidligt op for at kunne følge med forældrene på Peterskolen i Rønne. Det må Bornholms Tidende sande lørdag, da dens udsendte lørdag formiddag dukker op for at følge nedrivningen af skolens gamle legeplads.

Men legepladsen er allerede væk. Kun et hul i jorden fra skolens gamle trampolin ligger tilbage.

Rundt om i skolegården samler forældre grene sammen og klipper dem til. De skal gøres klar til at komme op i en trailer, som kører resterne af det næsten tidligere udendørsareal på BOFA. Det lader også til at være det sidste, der er at gøre denne lørdag.

– Man må sige, de har været effektive. De første gik i gang klokken halv otte i morges med motorsav, trailere, biler og håndkraft, siger Hans Ulrik Munk, der har været skoleleder på Peterskolen og dens p.t. 194 elever i to år.

Han fortæller, at de dog mangler at fjerne et par træer, fylde det gamle trampolinhul ud og så skal området, hvor den nye legeplads skal ligge, planeres. Derefter er der klar til, at entreprenøren kan rykke ind og gå i gang med opførslen af Peterskolens nyerhvervelse.

Én af lørdagens hjælpere starter en motorsav henne ved træet og går i krig med de nederste grene.

– Det er fantastisk at have en forældregruppe, der bakker op og kommer, når vi spørger efter hjælp.

Tager af opsparingen

En bil med en tom trailer efter sig vender tilbage fra BOFA. Straks går de fem forældre og to pedeller i gang med at fylde traileren med nyklippede grene.

I skolens kantine står Hans Ulrik Munk og sørger for forplejningen.

– Jeg er kun forsyningstropperne, der sørger for kaffe, brød og frokost.

Han fortæller, at den gamle legeplads var slidt op af de mange tusinder af børn, der gennem årene har leget og haft deres gang i skolegården.

– Vi bygger en ny, der både giver plads til leg og læring. Det giver god mening.

Hvordan vil I kombinere leg og læring?

– Det bliver for eksempel noget med nogle felter, som har tal som i en tabel, og så kan børnene hoppe fra tal til tal og for eksempel blive bedre til matematik samtidig med, at de har det sjovt.

Prisen for Peterskolens fornyelse lander på 500.000 kroner. Penge, som skolen primært har skaffet gennem sin opsparing.

Skolelederen håber dog på at kunne hente lidt af opsparingen tilbage ved at afholde et sponsorløb i løbet af foråret, men det afhænger naturligvis om de må jævnfør coronarestriktioner til den tid.

Værdien af frivilligt arbejde

Én af de forældre, der har knoklet siden klokken 7:30 er Filip Oehlenschläger på 46 år. Han er maskinmester hos BEOF, og siden 2006 har han haft børn gående på Peterskolen. De to ældste er rykket videre i uddannelsessystemet, men den yngste går dér fortsat.

I 1980’erne havde han selv sin daglige gang på skolen, og han fortæller, at skolegården har forandret sig meget siden.

– Peterskolen har fantastiske udendørsarealer. Der er bålhytte, kulstofbane, basketballbane og hængekøjer, og når vi får den nye lejeplads, bliver det helt perfekt. Det er meget bedre, end det vi havde dengang. Det er ikke fordi, jeg er misundelig. Det kan jeg sagtens unde ungerne.

Det er stadig koldt udenfor, men fra en næsten skyfri himmel er solen ved at vågne op til foråret. Altså et skønt vejr at arbejde i, og Filip Oehlenschläger fortæller, at det også gør det nemmere at holde de to meters corona-afstand, som myndigheder anbefaler, vi holder til hinanden.

Faren til tre mødte op denne lørdag, efter Heine Laursen, skolens serviceleder, havde rakt ud til forældrene.

– Jeg meldte mig for det første fordi, man som forældre gerne vil se sin bette have en god skole og en god legeplads. For det andet fordi jeg elsker at hjælpe til på den her måde. Sådan et arbejde finder jeg super værdifuldt, fordi man kommer hinanden ved på en måde, som man ikke gør ved forældremøderne, hvor man bare sidder bænket på en stol.

Skoleleder Hans Ulrik Munk krydser fingre for, at skolens nye legeplads står klar engang til april. Og han glæder sig rigtig meget til at se, hvordan den bliver taget imod af eleverne.

– Da vi var rundt i klasserne og præsenterede den nye legeplads på diasshow, blev tegningerne mødt med begejstring, især blandt de mindre elever. Men da vi så begyndte på nedrivningen, kom de alligevel hen og spurgte: ”Hvorfor ødelægger I vores legeplads?” Men det er jo svært for nogle i den alder at skifte det kendte ud med det ukendte. Men sådan kan det jo også være for os voksne.