Lige netop fordi der er tale om hvidevare- og forbrugerelektronik, er der faktorer i analysen, som ikke er gældende på Bornholm, mener erhvervsforeningen:
• Konkurrencen giver ikke lavere priser, udbuddet bliver ikke større, det regulerer nethandlen med aggressive Elgiganten og Power allerede, og har gjort det i efterhånden mange år, og de nuværende fysiske butikker i denne branche kæmper allerede en hård kamp for overlevelse på Bornholm.
• Analysen har undladt det faktum, at Bornholm er blandt de landsdele med den højeste gennemsnitsalder, og det kræver en helt anden detailhandelsstruktur at servicere sådan en demografi. De unge og smarte køber allerede alt deres grej på nettet – intet nyt.
• I modsætning til Elgiganten eller lignede koncepter, lever de nuværende butikker på Bornholm af deres lokale troværdighed med en stor del personlig service og hands-on vejledning af kunderne, samt ikke mindst eftersalgsservice. Du er ikke glemt efter en handel, dette på trods af, at de nuværende butikker matcher priserne fra Elgiganten, Power, Elsalg, Bilka, Coolshop, Coop m.m.