Erhvervsforeningen Østbornholm: Kæmpe nej tak til Elgiganten i Rønne

Erhvervsforeningen Østbornholm: Kæmpe nej tak til Elgiganten i Rønne
– Har vi ikke byer med detailhandelsbutikker, der yder ”den gode gamle service” til borgerne, taber vi attraktiviteten overfor de nye tilflyttere, som vi har så meget brug for, samt taber den stadig aldrende befolkning i digitaliseringens navn, mener Erhvervsforeningen Østbornholm, og skriver i sit høringssvar, at der ikke er brug for et fysisk Elgiganten-koncept på Bornholm.
NEXØ | ERHVERV | ABONNENT | 16. DEC 2021 • 10:30

Det vil ramme de lokale udbydere og være endnu et skridt mod flere spøgelsesbyer på Bornholm, mener Erhvervsforeningen Østbornholm.

At sige ja til en plan, der åbner for, at Elgiganten kan rykke ind på Bornholm, er at slå ind på en vej, der vil være ødelæggende for de små, ellers så driftige og initiativrige handelsbyer udenfor Rønne, siger Carsten Aalling formand for Erhvervsforeningen Østbornholm.

Erhvervsforeningen Østbornholm har indsendt et høringssvar til det kommuneplanforslag og den lokalplan, der skal gøre det muligt for Elgiganten at etablere sig i tilknytning til Vibegårdscentret i Rønne. Det forudsætter ny lokalplanlægning, og den vedtog kommunalbestyrelsen 25. november.

De to planforslag vil kunne gøre det muligt at udvide Vibegårdscentret med en ny udvalgsvarebutik på op til 1550 m2, og er nu i høring frem til 20. januar.

– Det giver ingen mening. Hvor skal den aldrende befolkning på Bornholm så blive faglig vejledt, i en for mange borgere kaotisk digital jungle, både før under og efter et køb, når de lokale udbydere bukker under, og endnu et skridt mod flere spøgelsesbyer på Bornholm er taget, spørger erhvervsformanden.

Det mener erhvervsforeningen:

I sit høringssvar skriver erhvervsforeningen, at det er vigtigt med butikker på hele øen og levende byer udenfor Rønne, som kan servicere borgerne året rundt.

– Har vi ikke byer med detailhandelsbutikker, der yder ”den gode gamle service” til borgerne, taber vi attraktiviteten overfor de nye tilflyttere, som vi har så meget brug for, samt taber den stadig aldrende befolkning i digitaliseringens navn, mener foreningen, og skriver i sit høringssvar, at der ikke er brug for et fysisk Elgiganten-koncept på Bornholm.

Lige netop fordi der er tale om hvidevare- og forbrugerelektronik, er der faktorer i analysen, som ikke er gældende på Bornholm, mener erhvervsforeningen:

• Konkurrencen giver ikke lavere priser, udbuddet bliver ikke større, det regulerer nethandlen med aggressive Elgiganten og Power allerede, og har gjort det i efterhånden mange år, og de nuværende fysiske butikker i denne branche kæmper allerede en hård kamp for overlevelse på Bornholm.

• Analysen har undladt det faktum, at Bornholm er blandt de landsdele med den højeste gennemsnitsalder, og det kræver en helt anden detailhandelsstruktur at servicere sådan en demografi. De unge og smarte køber allerede alt deres grej på nettet – intet nyt.

• I modsætning til Elgiganten eller lignede koncepter, lever de nuværende butikker på Bornholm af deres lokale troværdighed med en stor del personlig service og hands-on vejledning af kunderne, samt ikke mindst eftersalgsservice. Du er ikke glemt efter en handel, dette på trods af, at de nuværende butikker matcher priserne fra Elgiganten, Power, Elsalg, Bilka, Coolshop, Coop m.m.