Efter læserbrev: BAT i dialog med Bornholmslinjen om sammenhæng mellem bus og færge

Efter læserbrev: BAT i dialog med Bornholmslinjen om sammenhæng mellem bus og færge
Det kan være svært at nå den første bus ved ankomsten til Rønne Havn med færgen fra Køge, har en læser påpeget. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 17. MAR 2021 • 12:47
| ABONNENT
17. MAR 2021 • 12:47

TRANSPORT

Bornholms Tidende bragte for nylig et læserbrev fra Irene Maribo-Mogensen, Nyker, som fortalte om nogle erfaringer med Hammershus, som sejler Køge-Rønne, og BAT-busserne i forhold til at komme videre hjem til Nyker fra Rønne Havn.

Hun anførte flere ting, blandt andet:

• Det er i hverdagen vanskeligt at nå den første bus (bus 2) klokken 6.03, og næste bus (bus 10), som ifølge køreplanen afgår klokken 6.38 fra havnen, har Irene Maribo-Mogensen af en buschauffør fået fortalt påbegynder kørslen i Snellemark, ikke på havnen.

• I weekenden ser det slemt ud, hvis man ikke når den første bus med afgang klokken 6.06, for den næste afgår først klokken 8.06.

• Irene Maribo-Mogensen foreslog i sit brev blandt andet, at man enten kunne sikre, at færgen ankommer tidligere til Rønne, eller at de første busafgange udsættes til klokken 6.12, hvorved passagerne burde kunne nå den første bus.

Hun er kender dog, at det jo vil "have konsekvenser dagen igennem med køreplanerne".

Trafikchef i BAT Kim Kock-Hansen siger til Bornholms Tidende, at BAT nu har svaret Irene Maribo-Mogensen personligt på de ting, hun bringer frem – og blandt andet slår han fast, at det er en fejl, hvis en chauffør har sagt, at bus 10 kører fra Snellemark klokken 6.38.

– Man kan stole på køreplanen, og rute 10 klokken 6.38 skal afgå fra Rønne Havn. Det står både i køreplan og vagtplan, så den pågældende chauffør har taget fejl, siger han.

– Så vi har udsendt en påmindelse til vores chauffører om, at det forholder sig sådan.

De øvrige spørgsmål fra Irene Maribo-Mogensen er det lidt mere kompliceret at svare på, mener trafikchefen, og oplyser, at BAT derfor har taget kontakt til Bornholmslinjen og startet en dialog om den aktuelle henvendelse.

– Nogle gange kan en pragmatisk løsning ligge lige for. Så nu skal vi tale sammen om, hvad vi eventuelt kan gøre, siger Kim Kock-Hansen.