Borgere bruger timer på at ringe til vaccinebookingen: 'Vi mangler at kunne ringe til et lokalt nummer'

Borgere bruger timer på at ringe til vaccinebookingen: 'Vi mangler at kunne ringe til et lokalt nummer'
– Det, der irriterer os mest, er, at vi ringer og ringer, men at vi så læser i avisen, at der ikke er nogen vacciner. Det får os lidt til at føle os dumme, når vi jo sidder her og prøver at booke en tid, siger Aage Nielsen, der sammen med sin kone lige nu forsøger at booke tid til en coronavaccine. Foto: Berit Hvassum
Fredag 19. februar 2021 • 14:04
Julia Aka Wille
Journalist
Fredag 19. februar 2021 • 14:04

VACCINE

Ægteparret Aage Nielsen og Jytte Nielsen på henholdsvis 88 og 82 år, skal begge have booket en tid til en coronavaccine. Siden invitationen til vaccinen kom i postkassen, har Jytte Nielsen forsøgt at bestille tid via vaccinebookingtelefonen.

Der er lang ventetid på at komme igennem, og Jytte Nielsen fortæller, at hun bliver bedt om at ringe senere. Ægteparret ønsker et lokalt nummer, som de kan ringe til.

– Hele ugen har jeg ringet præcis klokken 8. Jeg får et automatisk svar, der siger, at jeg skal prøve at ringe senere. Vi ringer jo til Region Hovedstaden, og derfor er der selvsagt mange borgere, der ringer ind. Vi mangler at kunne ringe til et lokalt nummer. Vi føler os fuldstændig udenfor i Region Hovedstaden. Der burde kunne laves en undtagelse, så man kunne få et lokalt vaccinebookingnummer til os på Bornholm, siger Jytte Nielsen.

Få tider

Bornholms Regionskommune har skrevet ud, at der er hjælp at hente hos borgerservice. Her kan borgere få hjælp til at bestille vaccinetid.

Sundhedschef hos Bornholms Regionskommune, Karina Nørby, oplyste i går (torsdag red.), at 1.100 bornholmske borgere i disse dage vil modtage en invitation til vaccine.

Borgerne bliver opfordret til at gå på nettet for at se, om der er ledige tider, men sundhedschefen advarer om ventetid.

Sundhedsområdets direktør på Regionsgården, Anne Skriver, oplyser, at der har været få tider til en vaccine, og at der derfor kan forekomme længere ventetider på at booke en tid.

Jytte Nielsen og Aage Nielsen finder det frustrerende at blive bedt om at booke tid, når der måske ikke er ledige vaccinetider.

– Det, der irriterer os mest, er at vi ringer og ringer, men at vi så læser i avisen, at der ikke er nogen vacciner. Det får os lidt til at føle os dumme, når vi jo sidder her og prøver at booke en tid, siger Aage Nielsen.

Ægteparret har ikke nem-id og kan derfor ikke gå på vaccine.dk for tjekke ledige vaccinetider. Deres datter har forsøgt at hjælpe, men det er heller ikke lykkedes hende at booke en vaccinetid til sine forældre.

– Der skulle et eller andet til, og jeg ved ikke om det er nem-id, men hun kunne altså heller ikke klare det. Hvis vi ikke kommer igennem, så bliver vi jo måske ikke vaccineret, siger Jytte Nielsen.

Det er en tidskrævende proces at booke vaccinetid, og Jytte Nielsen har i fem dage forsøgt at ringe til det nummer, der er oplyst på invitationen.

– Vi er utilfreds med behandlingen og den information, vi får. Det er ikke sjovt at have brugt fem dage på det, siger hun.

Nu håber ægteparret, at der snart vil komme mere information ud til borgerne omkring ledige tider.

Bornholms Regionskommune oplyser, at forventningen er, at der kommer flere vacciner til Danmark i løbet af den kommende tid.

 


Hjælp hos borgerservice

Borgerservice oplyser på deres hjemmeside, at de ikke har indflydelse på, hvilke målgrupper, der kommer først, og at de ikke har adgang til andre tider end dem, der ligger på hjemmesiden vacciner.dk.

Regionskommnens Borgerservice tilbyder hjælp til dem, der har brug for hjælp til at booke en vaccinetid.

Du kan få hjælp ved at kontakte borgerservice på telefonnummer 56 92 00 00.

Kilde: brk.dk



FÅ ABONNEMENT