Billetbestillingen åbner 12. maj: Folkemødet får 12 debatscener med pladsbestilling
Årets folkemøde kommer til at foregå på et indhegnet område inddelt i sektioner omkring Cirkuspladsen og Danchells Anlæg i Allinge. I alt bliver der 12 scener. Arkivfoto: Berit Hvassum

4. MAJ 2021 • 11:50 • AF HENRIK NIELSEN • GRATIS

Billetbestillingen åbner 12. maj: Folkemødet får 12 debatscener med pladsbestilling

GENÅBNING

Planen har ligget klar længe, mens Folkemødet har ventet på en endelig melding fra Folketinget om retningslinjerne for store forsamlinger. Dem nåede partierne på Christiansborg til enighed om natten til tirsdag, og nu kan direktør Camilla Laudrup slå fast med syvtommersøm, at Folkemødet går imod strømmen af aflysninger og gennemfører en coronatilpasset udgave af den årlige demokratifestival.

– Det kan vi gøre, fordi vi faktisk har forberedt os i rigtig lang tid på at lave et udendørs, indhegnet område, som bliver sektionsopdelt, og hvor publikum er siddende foran debatscener, siger hun til Bornholms Tidende.

Hele arrangementet kommer til at foregå i området omkring Cirkuspladsen og Danchells Anlæg i Allinge. Området bliver opdelt i fire sektioner, hver sektion kan have op til 500 mennesker, og i hver sektion ligger et antal scener.

– Vi har faktisk 12 scener i år, og de 12 scener byder på mere end 250 forskellige debatter, siger Camilla Laudrup.

Hele Danmark kan følge med

For at gennemføre Folkemødet coronasikkert og sundhedsmæssigt forsvarligt bliver dagene inddelt i tre blokke med indlagte pauser, hvor alt bliver rengjort, sprittet af og ordnet. I hver blok er der nye debatter, nye arrangører og nyt indhold, og som publikum kan man booke billet til enten morgen-, middags- eller aftenprogrammet på en af de 12 scener.

– Men kun på en programblok om dagen. Det er et valg, vi har truffet, så den store interesse for at opleve debatter bedst muligt kan blive imødekommet, siger Camilla Laudrup.


– Vi laver et coronatilpasset folkemøde efter alle kunstens regler indenfor det indhegnede område, siger folkemødedirektør Camilla Laudrup. Arkivfoto: Jacob Jepsen

Der vil således være plads til op til 2.000 mennesker om morgenen, op til 2.000 mennesker til middag og op til 2.000 mennesker om aftenen, deriblandt arrangører og produktionsfolk.

Fra syv af de 12 scener vil der være direkte transmission på internettet, så man kan følge med i for eksempel Kerteminde og Kolding, hvis man ikke kan komme til Folkemødet på grund af coronarestriktioner.

– På den måde er det ret vildt, at hvor alle andre aflyser, så holder vi faktisk et hybridfolkemøde med 12 scener med mere end 250 debatter i Allinge, og syv ud af de 12 scener streamer vi, så hele Danmark kan følge med, lyder det fra Camilla Laudrup.

Faktisk fuldstændig fantastisk

Folkemødet åbner for billetbestillingen den 12. maj. Det endelige program skal lige på plads, men det bliver sådan, at hvis fru og hr. Danmark ønsker at deltage i Folkemødet, så skal de booke en tid på en af de 12 temascener til enten morgen-, middags- eller aftenprogrammet. Det sker på Folkemødets hjemmeside.

– Corona er et kæmpe benspænd, men vi mener faktisk, at vi kan lave et rigtig, rigtig interessant og godt folkemøde. Hvis man kigger tilbage på et år med corona med alle de frustrationer og sorger, der har været i forhold til at aflyse, aflyse, aflyse, så er det faktisk fuldstændig fantastisk, at det kan lykkes under så anderedes vilkår at skabe en demokratifestival, som har hjertet i Allinge og en hovedscene, som bliver vist på Folkemødets hjemmeside og i uddrag på TV2/News. Og så samtidig have så mange arrangører, der bare bakker op og er klar til lave debatter, siger folkemødedirektøren.




SENESTE NYHEDER

12. JUN 2021 • 09:00 • GRATIS
Brand på mark ved Ølenevej
12. JUN 2021 • 08:40 • GRATIS
Slåskamp og spritkørsel i Snogebæk
12. JUN 2021 • 08:30 • GRATIS
Kørte med narko i blodet

MEST LÆSTE BORNHOLM

11. JUN 2021 • 08:32 • GRATIS
Skildpadde stak af – langsomt!
12. JUN 2021 • 08:40 • GRATIS
Slåskamp og spritkørsel i Snogebæk
Bornholms Tidende
Nørregade 11-19
DK-3700 Rønne
CVR Nr: 35244115

Tlf.: 5690 3000
E-mail: Redaktionen

Chefredaktion
Nanna Krogh (konstitueret chefredaktør)
nk@bornholmstidende.dk

Direktion
Kim Eland (adm. direktør)

Webmaster: Webmaster

Kontakt
Kontakt os
Abonnementsbetingelser
Cookie og privatlivspolitik



Hotline
Har du et tip eller hastende
redaktionelle henvendelser uden
for kontortid er du velkommen til at bruge linket her:Tip avisen.

© Copyright 2021 Bornholms Tidende.