Aktion afblæst: 'Vi afventer en snedigere plan'

Aktion afblæst: 'Vi afventer en snedigere plan'
Slæbebåden Fairplay trækker ikke længere i fragtskibet Beaumaiden. Foto: Jacob Jepsen
BJÆRGNING | SORTHAT | 20. OKT 2021 • 17:26
Jesper Gynther
Journalist
BJÆRGNING | SORTHAT
20. OKT 2021 • 17:26

Det har vist sig at være kompliceret at få fragtskibet Beaumaiden fri fra havbunden ved Sorthat.

Siden i morges har den polske slæbebåd Fairplay forsøgt at trække det 88 meter lange fragtskib væk, så det kunne sejle til Rønne havn, inden det bliver rigtig blæsevejr i morgen, men det er ikke lykkedes, og nu har man valgt at afblæse aktionen, oplyser Forsvarets Operationscenter.

– Han (Beaumaiden, red.) har parkeret sig sådan nogenlunde grundigt, der hvor han står åbenbart, så slæbebåden trækker ikke længere i ham, for det fører ikke til noget. Så nu afventer vi lige en endnu snedigere plan for, hvad vi så skal gøre, fortæller vagthavende officer ved Forsvarets Operationscenter, Klaus Thing Rasmussen til Tidende.dk.

Planen skal udtænkes af et bjærgningsfirma, som skibets hollandske ejere har hyret, og når planen er klar, så skal den godkendes af Forsvarets Operationscenter, inden den kan udføres.

Mørket besværliggør bjærgningen

Da solen er ved at gå ned, er det ikke sikkert, at planen kan udføres i dag. Det kommer helt an på, hvad planen går ud på, fortæller vagthavende, der oplyser, at det unægteligt er noget nemmere at skulle etablere eksempelvis slæbetråd og lave overvågning af aktionen, når det er lyst, end når det er mørkt.

– Alting er nemmere i dagslys. Så det kan godt være, at det bliver besluttet, at det giver mest mening at udføre næste skridt i planen i dagslys. Men det kommer an på, hvad planen består i. Der er sikkert noget, der kan udføres i mørke, og givetvis også andet der er rigtig usmart at gøre i mørke, siger Klaus Thing Rasmussen.

Hvornår planen er klar, har Forsvarets Operationscenter ikke noget bud på.

– Du eller jeg kunne godt komme op med en hurtig plan, der eksempelvis involverer en helikopter og to elefanter, men vi er nødt til at afvente eksperternes bud på, hvad man skal gøre. Det må tage den tid, det tager, siger han og oplyser, at besætningen fortsat skal blive på skibet som en sikkerhedsforanstaltning i tilfælde af, at skibet skulle gå fri – eller hvis der skulle opstå brand ombord eller andet.