Han bekræfter, at det også gør sig gældende for Beofs fastprisprodukt, som på selskabets hjemmeside kaldes ”det enkle valg”.
Nogle elselskaber tilbyder udelukkende abonnementer med variable priser, men de fleste større aktører holder fast i alternativer med fastlåste priser i et kvartal og i nogle tilfælde et helt år ad gangen. Claus Andersen påpeger, at fordelen ved de faste priser er, at det giver en budgetsikkerhed for forbrugerne, da man får vished for taksterne, uden det dagligt er nødvendigt at følge med i markedspriserne.
– Historisk set har det været stort set neutralt at være på det ene eller andet produkt. Priserne svingede med ret få øre, siger han.
Et af argumenterne for at overgå til spotpriser er, at det giver forbrugerne et incitament til at lægge forbruget, når der er mest elektricitet til rådighed. Hvis tilstrækkeligt mange ændrer adfærd, kan man i det lange løb begrænse de meget dyre udbygninger af elnettet, som med elektrificeringen af samfundet bliver nødvendig overalt i landet.
– For at få den samfundsøkonomisk bedste pris for alle vil vi gerne have folk til at flytte forbruget, så vi bruger strømmen, når den er billigst, siger Claus Andersen.