– Det der kan være svært er, at så snart man indbringer en sag for huslejenævnet, så har man optrappet en konflikt. Det allerbedste er, at man finder ud af det selv. Man skal jo også bo der bagefter, fortæller hun.
Det er vigtigt, at man gør op med sig selv, om man er klar til den optrapning, og om det er det værd, men hun understreger, at man altid har ret til at indbringe en sag.
Hvis man er i tvivl om, hvor depositum er blevet af, eller om det kan passe, at vinduerne ikke kan åbne og lukke, eller huslejen overhovedet ikke står mål med det lejemål, man har skrevet under på, så er telefonerne desuden åbne et par gange om ugen, og så kan man ringe ind og høre, om man har en sag i Huslejenævnet.
Mette Svenningsen understreger dog, at Huslejenævnet kun løser tvister mellem lejere og private udlejere.
– Har man problemer med sit boligselskab, så er det Beboerklagenævnet, der tager sig af det, og der er huslejen fastsat på forhånd, så den kan man ikke klage over, fortæller hun.