Bopælspligtarbejde udfordret af 223 tomme boliger

Bopælspligtarbejde udfordret af 223 tomme boliger
Kapelvej 13 i Rønne er et af husene, der er faldet for den femårsfristen. Arkivfoto: Jesper Dollerup Merved
BOLIG | Mandag 26. august 2024 • 19:00
BOLIG | Mandag 26. august 2024 • 19:00

Der er færre tomme boliger i områderne med bopælspligt, men særligt 223 tomme huse udfordrer regionskommunens bopælspligtarbejde.

534 boliger, hvor der er krav om helårsbeboelse, har pt ikke nogen tilmeldt på adressen.

Det fremgår af den opgørelse, som administrationen hos Bornholms Regionskommune siden 2022 har udarbejdet hvert halve år efter ønske fra erhvervs-, bolig- og beskæftigelsesudvalget.

Antallet er faldet fra 573 fra den seneste opgørelse i 2023, hvilket blandt andet skyldes, at bopælspligtteamet hos kommunen har afsluttet 90 sager om manglende overholdelse af bopælspligten i løbet af det første halve år i 2024.

Ud af de 90 sager, der er afsluttet, har ejerne i otte sager sat deres hus til salg, og i 12 andre sager er der registreret en tilmelding til folkeregisteret på adressen, oplyser kommunen. Det fremgår samtidig, at man har oprettet 59 nye sager i løbet af 2024, og at der pt i alt er 127 sager under behandling.

Det bemærkes også, at der i perioden er oversendt syv nye sager til Bornholms Politi, og der er udstedt bødeforlæg i seks af sagerne, hvoraf tre bødeforlæg er vedtaget af ejerne. Der er afsagt dom med idømmelse af bøde i en sag, mens de resterende fortsat er i proces, lyder det.

223 besværlige sager

Ud af de 534 tomme boliger, er der nogle lidt specielle forhold ved 223 af dem.

Den største udfordring i arbejdet med, at bopælspligten er således, at en lang række boliger har stået uden folkeregistertilmeldte på adressen i mere end fem år, uden at Bornholms Regionskommune har gjort indsigelse.

Samtidig har reglerne været skruet sammen således, at står et hus tomt i mere end seks uger, er det ejerens eget ansvar at oplyse kommunen om det. Og der har indtil begyndelsen af 2021 ikke været et setup, hvor kommunerne skal finde ud af, om boligerne står tomme.

Det gør sig blandt andet gældende i sagen om det faldefærdige hus på Kapelvej 13 i Rønne, som Tidende har beskrevet ad flere omgange. Her har der ikke været registreret nogen på adressen siden 1973, og ejeren af huset har længe ikke gjort noget for at udbedre skaderne. I det tilfælde er ejeren af huset blevet pålagt at udbedre skaderne, og indtil det er sket, vil ejeren modtage dagbøder.

Det er dog ikke kun huse, der er faldet for den såkaldte femårsfrist, der gemmer sig bag de 223 tomme boliger med bopælspligt. En anden årsag er, at beboerne i en del af boligerne de facto opfylder bopælspligten ved at anvende boligen i mindst 180 døgn om året, oplyser administrationen.

Derudover bemærkes det, at ejendomme ejet af Bornholms Regionskommune også tæller med, men disse behandles ikke efter lov om boligforhold, da der er tale om ejendomme, som anvendes til kommunale formål.

Generelt om bopælspligtarbejdet
I første halvår 2024 har bopælspligtteamet haft fokus på at gennemføre nye screeninger af ”tomme boliger” i Nexø og Rønne, hvor der kommer færrest henvendelser om manglende overholdelse af bopælspligten fra borgerne
Udarbejdet et opdateret administrationsgrundlag vedrørende ”forhåndsregistrering”.             

Opstartet ny sagsbehandling i de sager, hvor der er afsagt dom, men hvor bopælspligten fortsat ikke overholdes
Kilde: Bornholms Regionskommune



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT