– Det gør, at DAT siger, at de er nødt til at hæve billetpriserne igen. Så får man lidt ondt i maven som flypendler. Vi stod også overfor en rimelig stor prisstigning sidste år på pendlerprodukterne, hvor den almindelige billetpris ikke steg i samme omfang. Så tænkete jeg, at jeg måtte råbe lidt op igen. Det har jeg gjort før, uden resultat desværre, men nu må vi se, om vi ikke kan lave noget fælles front. Det er ikke DAT, jeg er ude efter, det er mere det politiske niveau, siger Kim Kettner.
Et Danmark i balance
Udgangspunktet for Kim Kettners henvendelse er den udvikling, han har oplevet i prisen for pendlerbilletter på den ene side og i sin løn som statsansat i Forsvarsministeriet på den anden side. Fra 2018 til 2023 er hans løn steget med 10 procent, mens pendlernes klippekort til flyruten er steget med 41 procent. Hans forventning er, at tendensen fortsætter næste år. Han egen prognose siger, at hans løn vil vil stige med fire procentpoint, mens billetprisen vil stige med 60 procentpoint.
– Det har hele tiden været en økonomisk prioritering, sådan er det jo. Nu har jeg pendlet i rigtig mange år, og jeg skal nok personligt klare den, men jeg kan se, at der er nogle af mine medpendlere, der bliver yderligere udfordret. Alternativet er at finde andre muligheder; pendle på en anden måde, måske overnatte mere i København. Man må finde alternativer for at holde den økonomiske udfordring noget nede, siger Kim Kettner.
I henvendelsen pointerer Kim Kettner, at han ikke ønsker bedre vilkår for de bornholmske flypendlere end for alle andre danske pendlere, blot en tilnærmelsesvis ligestilling, et Danmark i balance.