Pendler klager sin nød til Folketinget: 'Jeg må råbe lidt op'

Pendler klager sin nød til Folketinget: 'Jeg må råbe lidt op'
Kim Kettner har pendlet til København med fly i flere år. Han har nu henvendt sig til fire udvalg i Folketinget, fordi priserne på pendlerbilletter er steget meget mere end lønnen. Hans håb er, at der er politisk vilje til at finde en løsning for distancependlere. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 1. JUN 2023 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
1. JUN 2023 • 15:30

Kim Kettner fra Rønne har skrevet til fire folketingsudvalg for at gøre opmærksom på, at bornholmske flypendlere står i en presset økonomisk situation.

At være pendler på Bornholm adskiller sig væsentligt fra at være pendler i resten af landet, i hvert fald hvis man pendler til nærmeste nabokommune, og hvis Folketinget ikke snart handler, forsvinder grundlaget for, at Bornholm kan forblive et attraktivt sted at bo for andre end dem, som kan arbejde lokalt, og det fjerner samtidig muligheden for en tiltrængt skatteindtægt for en i forvejen presset kommuneøkonomi. Sådan lyder budskabet i en henvendelse Folketingets beskæftigelsesudvalg, skatteudvalg, transportudvalg og Udvalget for Landdistrikter og Øer har modtaget fra Kim Kettner i Rønne.

Kim Kettner har pendlet mellem Bornholm og København med fly siden 2010 og har inden for de seneste år oplevet en større økonomisk skævvridning, hvor vilkårene for flypendlere er blevet en økonomisk og mental byrde, der har fået et stigende antal til at opgive pendlertilværelsen eller helt fraflytte øen, skriver han.

"For at fastholde ressourcestærke familier og unge erhvervsdygtige i yderområderne, kalder det derfor nu på akut politisk handling".

Til Tidende forklarer han, at han har skrevet til udvalgene, fordi transportminister Thomas Danielsen (V) pure har afvist at genindføre en ordning med sociale rabatter til flytrafikken.

– Det gør, at DAT siger, at de er nødt til at hæve billetpriserne igen. Så får man lidt ondt i maven som flypendler. Vi stod også overfor en rimelig stor prisstigning sidste år på pendlerprodukterne, hvor den almindelige billetpris ikke steg i samme omfang. Så tænkete jeg, at jeg måtte råbe lidt op igen. Det har jeg gjort før, uden resultat desværre, men nu må vi se, om vi ikke kan lave noget fælles front. Det er ikke DAT, jeg er ude efter, det er mere det politiske niveau, siger Kim Kettner.

Et Danmark i balance

Udgangspunktet for Kim Kettners henvendelse er den udvikling, han har oplevet i prisen for pendlerbilletter på den ene side og i sin løn som statsansat i Forsvarsministeriet på den anden side. Fra 2018 til 2023 er hans løn steget med 10 procent, mens pendlernes klippekort til flyruten er steget med 41 procent. Hans forventning er, at tendensen fortsætter næste år. Han egen prognose siger, at hans løn vil vil stige med fire procentpoint, mens billetprisen vil stige med 60 procentpoint.

– Det har hele tiden været en økonomisk prioritering, sådan er det jo. Nu har jeg pendlet i rigtig mange år, og jeg skal nok personligt klare den, men jeg kan se, at der er nogle af mine medpendlere, der bliver yderligere udfordret. Alternativet er at finde andre muligheder; pendle på en anden måde, måske overnatte mere i København. Man må finde alternativer for at holde den økonomiske udfordring noget nede, siger Kim Kettner.

I henvendelsen pointerer Kim Kettner, at han ikke ønsker bedre vilkår for de bornholmske flypendlere end for alle andre danske pendlere, blot en tilnærmelsesvis ligestilling, et Danmark i balance.

"Ingen andre skatteborgere bosiddende i Danmark har så høje omkostninger til pendling, som når man er bosat på Bornholm og har fast arbejde i nærmeste nabokommune inden for samme region".

Han nøjes ikke med at klage sin nød til folketingsudvalgene. Han stiller også to forslag til det, han selv kalder en samlet løsning, som både vil ligestille de bornholmske flypendlere med pendlere i resten af landet og bidrage til opretholdelsen af flyruten mellem Bornholm og København. Og for staten vil prisen ifølge ham ikke være særlig omfangsrig set i forhold til, hvor effektfuldt og vitalt løsningen kan bidrage positivt til Bornholm og flypendlerne.

– Jeg hiver den gamle traver frem med et distancependlerfradrag. Det har jeg haft foretræde for Skatteudvalget med tidligere. Det kan så være, at hvis man ikke ønsker at støtte DAT, så kan man måske støtte borgerne eller flypendlerne, siger Kim Kettner.

Mere konkret forestiller han sig et ligningsmæssigt fradrag per arbejdsdag, hvor arbejdet varetages hos arbejdsgiveren. Han definerer en distancependler som en pendler, der har arbejde i nabokommunen inden for samme region, hvor det er nødvendigt enten at anvende flytransport for at komme frem og tilbage fra arbejdet samme dag, eller hvor overnatning i nærheden af arbejdspladsen er nødvendigt for at kunne passe arbejdet.

Mellem flere stole

Kim Kettner håber, at nogle af udvalgsmedlemmerne kan se problemstillingen og måske vil arbejde på en løsning.

– Der er sket udskiftning blandt udvalgsmedlemmerne siden sidst, og det kunne være, at de kunne se fornuften i noget af det, siger han.

Spørgsmålet er så, om han tror på det.

– Man bliver nødt til at tro på det, ellers nytter det ikke. Der trænger til et ekstra opråb nu, og jeg håber selvfølgelig også, at passagerforeningen fortsat vil støtte det. Jeg ved, at Ann Hartl forsøger at vinde genhør i trafikkontaktrådet, men lige nu er der fokus på færgen, og det er forståeligt nok, siger Kim Kettner.

Henvendelsen er også sendt til de to lokale folketingsmedlemmer, fortæller han, og Ann Hartl og Jesper Rungholm i DAT er orienteret.

At henvendelsen er sendt til fire udvalg hænger sammen med, at situationen for flypendlerne rent politisk falder ned mellem flere stole, fortæller Kim Kettner.

– Noget taler for, at den ligger i skatteudvalget, noget taler for, at den ligger i transportudvalget. Noget kan man trække over i beskæftigelsessporet eller landdistrikterne, så det er en kombi af alle. Det er også et spørgsmål om, hvor finansieringen kan komme fra, og hvordan det kan strikkes sammen. Det er alt efter løsningsmodel. Det er det, det kræver, for det er måske ikke et enkelt udvalg, der sidder med den fulde løsning, som vil tilgodese flytrafikken til og fra Bornholm, siger han.