– Der skal være mulighed for, at der er nogle pladser reserveret til folk på øen indtil et døgns tid før afgang. Vi har et kæmpe problem om sommeren, hvor folk, der skal akut afsted, ikke kan få en færgebillet.
Foreningen ser også gerne, at frekvensen - altså antal daglige afgange - ikke sættes ned, at der bliver bedre samarbejde mellem færgen og andre transportaktører som BAT og Skånetrafikken - og som det måske mest markante:
– At der skal være nogle andre færger, som kan sejle i Østersøen, så vi ikke har så mange aflysninger på grund af vejret med nødsejlplaner hver gang, forklarer Martin Krum Olsen.
– Vi synes, vi har lidt for mange problemer med katamaranerne. De gamle katamaraner kunne noget mere i det dårlige vejr. Det er ikke, fordi vi forventer, vi får det gennemført - men det er en ting, vi vil løfte.
Du taler om andre færger. Er det katamaranfærger?
– Nej, jeg tænker nok mere, vi er ovre i de der superfærger. De sejler en smule langsommere, men de er stadig hurtiggående mange af dem.
Der går man så på kompromis med overfartstiden?
– Ja, det bliver man så desværre nødt til, når der ikke findes noget på markedet endnu, der går i samme hastighed som katamaranerne. Men vi skal også tænke på, at vi har et farvand, hvor der er en del bølger og vind.