Norsk færgerederi forbyder elbiler: Påvirker ikke Bornholmslinjen

Norsk færgerederi forbyder elbiler: Påvirker ikke Bornholmslinjen
Bornholmslinjen har sikkerheden på plads, hvis en elbil skulle gå i brand under sejladsen. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 25. JAN 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
25. JAN 2023 • 05:30

Et norsk færgeselskab forbyder nu el- og hybridbiler på deres færger grundet faren ved, at en af bilerne går i brand under sejladsen. Den vej går Bornholmslinjen ikke, da man har sikkerheden på plads, forsikrer rederiet.

Er det farligt at medtage el- og hybridbiler på færgesejladser, fordi en eventuel brand i bilerne er for svært at håndtere?

Det mener det norske færgerederi Havila Kystruten, der efter at have modtaget en risikoanalyse fra firmaet Proactima, har besluttet ikke længere at medtage el- og hybriddrevne biler på deres sejladser.

– En eventuel brand i el-, hybrid- eller brintbiler vil kræve ekstern redningsindsats og kan bringe mennesker om bord og skibene i fare. Vi tager sikkerhed seriøst, og det er naturligvis en risiko, vi under ingen omstændigheder er villige til at tage, siger administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini, ifølge mediet Maritime Danmark.

Sikkerheden er på plads

En brand i en el- eller plug-in-hybridbils batteri er en udfordring.

Den er svær at slukke og kan blusse op igen længe efter, at den er slukket, og derudover afgiver et brændende batteri store mængder af den giftige og ætsende gas hydrogenfluorid, der gør området farligt for mennesker og slukningsarbejdet besværligt. 

Men selvom en brand i en elbil er noget sværere at håndtere, end hvis det opstår i en fossildrevet bil, får nyheden fra Norge ikke Bornholmslinjen til at ændre på deres praksis.

Man er nemlig overbevist om, at sikkerheden er på plads, hvis uheldet skulle være ude, fortæller kommunikationschef, Jesper Maack.

– Det norske rederi skal jo stå på mål for deres egen beslutning, men det har ikke fået os til at overveje at lave et lignende forbud mod elbiler på vores færger.

– Vi mener, at vi har styr på det sikkerhedsmæssige, og de foranstaltninger vi har på færgen, er tilstrækkelige, hvis der skulle ske noget. Og det er de danske myndigheder heldigvis enige med os om, fortæller Jesper Maack, der forklarer at skulle uheldet være ude på vogndækket, vil et sprinkleranlæg kunne kontrollere ilden, indtil man kommer i land.

– Det sprinkleranlæg, vi har, er voldsomt kraftigt. Så vidt jeg husker, er det så kraftigt, at du dårligt kan trække vejret på vogndækket, når det er tændt, fordi vandet er så tæt. På den måde kan vi køle branden og holde den under kontrol, indtil vi kommer i land. Og det virker så længe, der er vand i havet, så vi løber ikke tør. Vi har også fået lavet anordninger, der kan sprinkle ind under bilerne, siger kommunikationschefen og fortsætter:

– Jeg tror også, man skal gøre sig klart, hvad det egentlig er, der foregår i Norge. Alle de teknikere jeg har snakket med siger, at der ikke rigtig er nogen, der har fået lov til at se den der risikovurdering, som ligger bag. Derudover er det ikke en sejlads, der på nogen måde ligner vores.

– Mit gæt er, at der er en masse årsager til, at de er gået ud med det her. Jeg tror ikke, at det bare handler om elbiler, men i stedet noget politisk.

Rapport på vej

Antallet af elbiler er vokset støt de seneste år, og i takt med, at udviklingen efter alt at dømme vil fortsætte, har det givet anledning til, at man undersøger, hvordan man kommer problematikken til livs.

Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI) satte i 2021 et projekt kaldet ELBAS i gang, hvor man vil skabe operationelle, konkrete anbefalinger til rederier om, hvordan man indretter brandstrategier for elbiler på færger.

Selvom brande i elbiler er sjældne, øges risiciene, når køretøjerne befinder sig på færger, hvor både plads og brandbekæmpelsesressourcer er begrænsede.

Derfor er der et presserende behov for at opdatere og udvikle standarder og metoder til brandinddæmning og -slukning til søs, ligesom brandsikkerhedsforanstaltninger og -udstyr skal være klar til at imødekomme de eksisterende risici, lyder det blandt andet fra instituttet.

– I takt med den grønne omstilling vil der komme flere elbiler på vejene og på færger, og efterspørgslen på opladning under overfarter vil vokse. Risikoen er lille, men fejl i kabler eller forkert betjening kan lede til brande under opladning, ligesom andre biler eller udstyr i biler kan bryde i brand og sprede sig til elbiler. Selvom det formentlig vil ske sjældent, skal man kunne håndtere det, siger Carsten Møller, der er forretningsudvikler i DBI.

Projektet skulle løbe frem til september 2022, og nu lige nu afventer man hos Bornholmslinjen resultatet af det etårige projekt. Det tyder dog ikke på, at der umiddelbart er noget at være urolig over, hvis man ser en elbil køre ombord på færgen, fortæller Jesper Maack.

– Der er hele tiden dialog om det her, hvor man forsøger at blive klogere på problematikkerne. Jeg ved ikke, hvad rapporten ender ud med, men jeg kan fornemme en god ro i maven fra dem hos os, der ved noget om det her, om at vi har styr på det.