– Vi mener, at vi har styr på det sikkerhedsmæssige, og de foranstaltninger vi har på færgen, er tilstrækkelige, hvis der skulle ske noget. Og det er de danske myndigheder heldigvis enige med os om, fortæller Jesper Maack, der forklarer at skulle uheldet være ude på vogndækket, vil et sprinkleranlæg kunne kontrollere ilden, indtil man kommer i land.
– Det sprinkleranlæg, vi har, er voldsomt kraftigt. Så vidt jeg husker, er det så kraftigt, at du dårligt kan trække vejret på vogndækket, når det er tændt, fordi vandet er så tæt. På den måde kan vi køle branden og holde den under kontrol, indtil vi kommer i land. Og det virker så længe, der er vand i havet, så vi løber ikke tør. Vi har også fået lavet anordninger, der kan sprinkle ind under bilerne, siger kommunikationschefen og fortsætter:
– Jeg tror også, man skal gøre sig klart, hvad det egentlig er, der foregår i Norge. Alle de teknikere jeg har snakket med siger, at der ikke rigtig er nogen, der har fået lov til at se den der risikovurdering, som ligger bag. Derudover er det ikke en sejlads, der på nogen måde ligner vores.
– Mit gæt er, at der er en masse årsager til, at de er gået ud med det her. Jeg tror ikke, at det bare handler om elbiler, men i stedet noget politisk.
Rapport på vej