'Jeg har den helt i borde, der sker ikke noget'

'Jeg har den helt i borde, der sker ikke noget'
Express 2 sejlede ind i den sydlige indermole i Rønne Havn den 3. februar. Læserfoto
NYHED | ABONNENT | 15. FEB 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
15. FEB 2023 • 05:30

Kaptajnen på Express 2 havde overgivet manøvreringen til overstyrmanden på vej ud af Rønne Havn, men tog den straks tilbage, da det begyndte at gå galt, og færgen havde kurs mod indermolen – ligesom han nåede at kalde "hold fast" på skibets lydanlæg.


Bornholms Tidende har hos Søfartsstyrelsen søgt om aktindsigt og kan på den baggrund nu offentliggøre, hvad der egentlig skete, da Bornholmslinjen med Express 2 påsejlede indermolen i Rønne Havn den 3. februar i år.

Det er Jens Chr. Bjeldorf, seniorkaptajn i Molslinjen og stedfortrædende DP (designated person, som har at gøre med regler, sikkerhed og så videre, red.), der over for Søfartsstyrelsen har redegjort for hændelsesforløbet.

Bornholms Tidende har været i kontakt med den kaptajn, som nævnes i redegørelsen og havde ansvaret for sejladsen under hændelsen, men vedkommende ønsker ikke at medvirke til denne artikel. Vi har på den baggrund valgt at anonymisere kaptajnen – og også overstyrmanden og maskinchefen, som figurerer i Jens Chr. Bjeldorfs redegørelse.

Men her følger redegørelsen i sin fulde ordlyd:

"Hændelsesforløb Express 2 i Rønne:

I det nedenstående vil vi forsøge at redegøre for hændelsesforløbet i forbindelse med Express 2's berøring med den sydlige indermole i Rønne Havn den 3. februar 2023 klokken cirka 14.33.

Express 2 er normalt hjemmehørende på Kattegatruten, men er for tiden lånt ud til Bornholmslinjen, da den normale færge, Express 1, er på årligt værftsophold.

Express 2 og Express 1 er søsterskibe, begge af typen Incat 112. Typerating, øvelser samt KDF (kend dit skib, red.) er derfor gældende på begge færger.

På denne afgang blev skibet ført af kaptajn X, overstyrmand Y, maskinchef Z.

Navigatørbesætningen var mødt ind på arbejde 13.30 og var således helt friske og veludhvilede.

Inden overstyrmanden går ned og laster, bliver der holdt en kort briefing, hvor kaptajn og overstyrmand gennemgår eventuelle observerede forskelle på Express 1 og Express 2.

Klokken 14.24 afgår skibet fra lejet i Rønne havn. Der blæser en frisk nordvestlig vind 8-10 m/sek. Det er lyst, og der er god sigtbarhed.

Kort efter passage af molehovedet ved "Kongen" tager overstyrmanden plads i centerstolen og gør klar til at overtage styringen, så snart kaptajnen overdrager kommandoen.

Maskintelegrafen sættes til 600 o/min. og der gives beskeden "klar i center". Kaptajnen kvitterer for dette.

Så snart manøvren med at svaje rundt om nokken er tilendebragt, ønsker kaptajnen at give kommandoen til den forreste bro med beskeden "du må tage den".

Overstyrmanden tager kommandoen frem til forbroen.

Overstyrmanden mener efterfølgende, at han først får trykket på en af de to knapper til aktivering af selvstyreren, for hurtigt derefter at huske at han ikke har aktiveret den drejekontakt, der sender kommandoen frem. Denne knap aktiveres, og der gives svar "jeg har den".

Ved beskeden "jeg har den" vender kaptajnen sig om og kigger fremad. Her konstateres det, at begge sæt jets er placeret som forventet i forhold til kurs og placering.

Umiddelbart herefter observerer begge navigatører, at skibet driver mod syd. Dette forsøges der at korrigere for. Kaptajnen giver ordren "vi skal mere til styrbord", hvortil overstyrmanden svarer "ja – til styrbord". Endnu engang gives ordren "mere endnu til styrbord", hvilket kvitteres med "jeg har den helt i borde, der sker ikke noget".

Ved denne besked beder kaptajnen øjeblikkeligt om at få kommandoen tilbage til manøvrepulten. Dette sker med det samme.

Kaptajnen indleder øjeblikkeligt en bakmanøvre, og maskinchefen tilføjer, at der gives "rampe 2". Dette er en override af belastningssystemet, der øjeblikkeligt giver høje omdrejninger på maskineriet.

Det konstateres, at en berøring af den inderste sydlige mole er uundgåelig. Kaptajnen forsøger herefter at dreje skibet, således at der ikke bliver tale om en frontal situation, men i stedet at skibet skranser hen ad molehovedet.

Kort før kontakt med molen kalder kaptajnen ud på skibets PA-anlæg: "hold fast".

JF. VDR-optagelsen (svarer til et flys sorte boks, red.) går der cirka 1 min og 30 sekunder fra meldingen "klar i center", til der er kontakt med molen.

Der går cirka 35 sekunder fra "jeg har den" til styringen tages til manøvrepulten igen.

Der går cirka 28 sekunder fra styringen kommer til manøvrepulten, til der meldes ud på PA-anlægget.

Herefter blev færgen manøvreret tilbage i leje 1.

Bb MOB båd (bagbords "mand overbord båd", red.) sat i vandet for at tilse skader udvendigt på skroget, mens der blev sendt besætning ned og inspicere i Void 1, 2 & 5.

Imens blev rederi, SFS (Søfartsstyrelsen, red.), MAS (Maritime Assistance Service, red.) og DNV (Det Norske Veritas, red.) kontaktet.

Ved ankomst til Rønne blev kaptajn og overstyrmand afhørt af Bornholms Politi. Der blev ved samme lejlighed foretaget alkoholtest af skibets navigatører. Begge testede negativ.

Der er udfærdiget rapport til DMAIB (Den Maritime Havarikommission, red.).

Der blev konstateret indtrykninger og beskadigede spanter og stringere, samt en mindre revne i klædningen ved void 5.

Skibet blev herefter tilbageholdt af SFS indtil DNV havde godkendt reparationen.

Denne frigivelse blev opnået søndag den 5. februar om aftenen".

 

 

 

Fra rapporten om Express 2's påsejling af indermolen i Rønne Havn

Fig.1 : De to trykknapper der aktiverer selvstyrer og håndstyring.

Fig. 2: Drejekontakt til videregivelse af styring mellem forbro og manøvrepult.

Fig.3 : Ror-tiller til brug ved håndstyring.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT