Det forestår lidt uklart, om denne del også blev udført og er ikke tydeligt på skibets VDR-optagelse.
Hurtigt bliver kaptajn og overstyrmand klar over, at de ligger for sydligt i forhold til den planlagte rute, da de driver mod syd. Kaptajnen beder derfor om, at skibet skal mere til styrbord. Dette forsøger overstyrmanden at efterkomme, men bliver her klar over, at styringen ikke reagerer som forventet. Han holder rortilleren (3) helt mod styrbord, men det fremkalder ikke den forventede reaktion fra skibet.
Herefter beder kaptajnen om at få kontrollen tilbage til manøvrepulten, og der foretages en bakmanøvre for bedst muligt at undgå berøring af molen.
Ved efterfølgende granskning af skibets Quastor track (havnemanøvre system med DGPS-input), bliver vi opmærksomme på, at skibet ikke opfører sig som om, at kontrollen er hos overstyrmanden, men nærmere som om selvstyreren er koblet ind. Dette track viser, at ROT ("rate of turn" – altså, hvor mange kompasgrader skibet ændrer kurs (drejer) per minut, red.) kortvarigt skifter mellem stb og bb drej (henholdsvis styrbords- og bagbordsdrej, red.), alt imens overstyrmanden konstant holdt rortilleren til stb.
Desværre viser færgens VDR ikke data på jets position, eller om selvstyreren er koblet ind eller ej. Vi kan derfor ikke med sikkerhed konkludere, at det er det oven for beskrevne, der er sket op til hændelsen. Men sammenholdt med forklaringerne fra besætningsmedlemmerne og de track, vi kan se på skibet, vurderer vi det for sandsynligt.