Ved efterfølgende granskning af skibets Quastor track (havnemanøvre system med DGPS-input), bliver vi opmærksomme på, at skibet ikke opfører sig som om, at kontrollen er hos overstyrmanden, men nærmere som om selvstyreren er koblet ind. Dette track viser, at ROT ("rate of turn" – altså, hvor mange kompasgrader skibet ændrer kurs (drejer) per minut, red.) kortvarigt skifter mellem stb og bb drej (henholdsvis styrbords- og bagbordsdrej, red.), alt imens overstyrmanden konstant holdt rortilleren til stb.
Desværre viser færgens VDR ikke data på jets position, eller om selvstyreren er koblet ind eller ej. Vi kan derfor ikke med sikkerhed konkludere, at det er det oven for beskrevne, der er sket op til hændelsen. Men sammenholdt med forklaringerne fra besætningsmedlemmerne og de track, vi kan se på skibet, vurderer vi det for sandsynligt.
Så snart det gik op for besætningen, at noget var galt, blev alle de rigtige beslutninger efterfølgende truffet. Berøringen med molen blev begrænset så meget som muligt, og der blev hurtigt givet besked til passagererne.