Færgerne satte rekord – og er blevet bedre til at overholde tidsplanen

NYHED | ABONNENT | 10. AUG 2022 • 14:16
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
10. AUG 2022 • 14:16

Flere rejste i juli med hurtigfærgerne end sidste år, og når Sassnitz-ruten medregnes, overstiger det samlede passagertal i årets travleste måned endda sommeren 2020. De mange passagerer blev ramt af markant færre forsinkelser end Bornholmslinjens første tre år.

 

Juli er spidsbelastningstid for færgefarten til og fra Bornholm, og 2022 var ingen undtagelse. Faktisk overgik juli 2022 lige akkurat sidste års passagertal i samme måned, viser færgeselskabets månedsrapport til Transportministeriet. 328.555 passagerer rejste med færgerne på Køge- og Ystad-ruterne. Det er 0,3 procent flere end i 2021, og 4,6 procent flere end i 2019.

Kun i den første coronaprægede sommer transporterede Bornholmslinjen flere passagerer på de to ruter, der støttes økonomisk af den danske stat – 2022-passagertallet i juli ligger blot 2,6 procent under 2020.

Tysk fremgang

Når Sassnitz-ruten medregnes, overgår juli 2022 endda 2020 med beskedne 659 passagerer.

De tyske turister er vendt tilbage til Bornholm efter to somre med corona-restriktioner og usædvanligt lave passagertal på overfarten til Rügen. De 33.454 passagerer på afgangene mellem Rønne og Sassnitz i juli er 45 procent flere end i 2021 – og kun 3,4 procent under 2019-niveauet.

Næste år kan det samlede sommer-passagertal stige, når kapaciteten med hurtigfærgen øges med indsættelsen af Express 5. Hvor stor kapacitetsforøgelsen bliver, vil afhænge af, om Molslinjen beslutter at beholde Express 1 i Østersøen, eller om den mindre Max fortsætter som den anden hurtigfærge i sommerhalvåret. Denne beslutning afhænger af en igangværende dialog mellem rederiet, Transportministeriet og Trafikkontaktrådet.

Koncentration af fragten

Statistikken viser desuden, at der i år er sket en forskydning i fragtmønstret. Under halvt så mange lastbiler kører om bord på hurtigfærgerne end i 2019 og 2020, fordi Køge-ruten i højere grad dedikeres til fragt. Dette kan aflæses i passagertallene på Hammershus, der i juli 2022 havde lavere passagertal og færre personbiler med på bildækket end i 2019-2021.

Det samlede antal ankomster på de to ruter i juli nåede nye højder. 564 afgange blev gennemført – henholdsvis 60, 20 og 13 flere end de forudgående år.

Færre forsinkelser

Der var i sommerens løb fokus på rampe-situationen i Ystad efter en weekend, hvor Express 1 blev forsinket flere dage i træk. Statusrapporten viser imidlertid, at Bornholmslinjen i fjerde sæson har været i stand til at nedbringe mængden af overfarter med forsinkelser i juli.

De forgangne tre år er mellem 15 og 18 procent af juli-overfarterne ankommet med mindst ti minutters forsinkelse. I 2022 kom andelen af ikke-rettidige ankomster ned på 9,2 procent.

Risikoen for forsinkelser er dog fortsat større i juli end ellers. I årets første syv måneder har 5,2 procent af færgeafgangene været mindst ti minutter forsinket – det er et fald i forhold til 2021, hvor 6,8 procent af ankomsterne ikke var rettidige.

Bornholmslinjen har til gengæld været nødsaget til at aflyse markant flere afgange i 2022 end de første syv måneder sidste år. Rederiet har, som konsekvens af en blæsende start på året, registreret 55 aflysninger frem til 31. juli, hvilket er 31 flere end i fjor.

 

 

Ny passagerrekord

Bornholmslinjens passagertal i juli for ruterne mellem Rønne og Ystad, Køge og Sassnitz.

2019: 348.799

2020: 361.350

2021: 350.458

2022: 362.009