BAT-forslag til ny køreplan: Luk ruter og opsig chauffører

BAT-forslag til ny køreplan: Luk ruter og opsig chauffører
– Nedskæringer af denne større vil have betydelige konsekvenser - ikke kun for kollegaerne, der potentielt mister deres job, men også for den service, vi skal levere til vores passagerer, siger tillidsrepræsentant Stig Lodberg. Arkivfoto: William Sonne Kaalø
TRAFIK | Tirsdag 3. december 2024 • 05:30
TRAFIK | Tirsdag 3. december 2024 • 05:30

Fra syv til fire helårs-busruter fra klokken 17 på alle dage. 8-10 færre chauffører. Det er to af konsekvenserne i BATs nye køreplan, som politikerne første gang skal tage stilling til denne uge. Til gengæld genopstår natbusserne på hverdage.

Det bliver erkendt allerede i tredje tekstafsnit: Besparelserne vil give serviceforringelser på rutenettet på hele Bornholm.

Ordene står i dagsordenen til onsdagens møde i natur,- miljø- og planudvalget, hvor politikerne skal godkende eller afvise en ny køreplan for trafikselskabet BAT, som efter planen skal træde i kraft den 1. april næste år.

Baggrunden er et underskud hos BAT i 2023/2024 med en fortsat ubalance i budgettet samt en politisk vedtaget genopretningsplan, som skal rette op på økonomien i selskabet. Genopretningsplanen har allerede medført beslutninger om konkrete rutebesparelser på ruterne 7, 8, 11 og 23. I 2025 skal der så hentes yderligere tre millioner kroner, og det svarer ifølge BATs oplæg til cirka til 13.300 køretimer per år, som er en 10 procents reduktion.

"Sammen med videreførelsen af de i 2024 besluttede og iværksatte besparelser på 2,2 millioner kroner giver det en samlet reduktion på 8-10 fuldtidsansatte chauffører i 2025 og en samlet årlig besparelse på 5,2 millioner kroner," står der i oplægget til politikerne.

Udsigt til større pres

Tillidsrepræsentanten for BAT-chaufførerne, Stig Lodberg, siger til Tidende, at han er 'dybt bekymret over de forestående nedskæringer i BAT.

– Det kan resultere i tabet af 8-10 fuldtidsstillinger. Nedskæringer af denne større vil have betydelige konsekvenser - ikke kun for kollegaerne, der potentielt mister deres job, men også for den service, vi skal levere til vores passagerer. Det vil betyde ændrede arbejdstider og større pres, hvilket vil føre til forringelser af arbejdsmiljøet, lyder det fra Stig Lodberg, der tilføjer:

– Samtidig er det svært at se, hvordan vi kan opretholde det samme niveau af service med færre hænder. Desuden kan sådanne nedskæringer have en negativ effekt på tilliden til det politiske system og troen på, at man som medarbejder i den offentlige sektor har stabilitet og sikkerhed i sin ansættelse.

Og så til de konkrete, foreslåede ændringer, der træder i kraft, hvis den nye køreplan stemmes igennem af kommunalbestyrelsen: Først og fremmest skal buspassagererne sige goddag til de fire nye ruter 1A, 3A, 4A og 6A, som kører en afgang i de tidlige morgentimer samt tre afgange mellem klokken 17 og 22. De fire ruter vil i tidsrummene erstatte de syv eksisterende regionalruter, der i dag kører i tidsrummene - men vil altså kun køre hver anden time.

Samtidig bliver rute 9, der kører mellem Aakirkeby og Gudhjem, nedlagt, da strækningen i stedet bliver dækket af rute 1 og 3. Med tiltaget bliver der en bedre dækning, lyder det fra administrationen, der også skriver:

"De indlagte besparelser er baseret på, i så udstrakt grad som muligt, at bibeholde kørslen på det ordinære rutenet for de faste brugere og med forbindelse til skolebusrutenettet, forbindelse til færge og fly samt for turister i sommerperioden, som det kendes fra den nuværende køreplan," står der i oplægget til køreplanen, hvor det også tilføjes:

"Der vil fortsat være dækning på stort set hele øen. BATs mulighed for at finde besparelser er i vid udstrækning begrænset til besparelser på rutenettet. Reduktionerne er lagt, hvor det vil have mindst konsekvens for den kollektive bustrafik på Bornholm."

Busruterne 11 og 23 er allerede nedlagt som følge af genopretningsplanen, mens rute 7 og 8 næste år blot vil køre i perioden mellem 8. juni og 27. september.

Har lyttet til kritik

På trods af et stort fokus på besparelser er der også fundet plads til enkelte udvidelser i køreplanen. Natbusruterne 1N og 6N vil igen køre natten efter mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, så det igen er muligt for passagerer, der ankommer med færgen klokken 23.50 fra Ystad at tage bussen ud på øen.

"Der har været kritik af, at BAT ikke dækkede den sidste færgeankomst klokken 23:50 mandag – torsdag. Det betyder en tilbagerulning af tidligere besparelsesforslag i budget 2023," fremgår det af køreplansoplægget.

Samtidig imødekommer BAT en klage om manglende betjening af stoppestederne Zahrtmannsvej ved Slottet og Søndre Alle ved Kastellet/Kirkegården i Rønne. Bybus 22s rute ændres - faktisk vil bybussen nu blive delt op i to forskellige ruter, som i grove træk bliver betjent skiftevis - så man igen kan tage bussen fra de to omtalte stoppesteder. Samtidig kører bussen nu forbi biblioteket og industriområdet ved Vibegård.

BATs brugerråd er blevet forelagt oplægget til køreplanen. Rådet udtrykker en generel tilfredshed med den nye køreplan i forhold til de økonomiske rammer, fremgår det af dagsordenen. Samtidig gives der fra brugerrådet point for, at der stadig er en generel genkendelighed i køreplanerne.

"Brugerrådet giver udtryk for, at opgaven er løst godt af BAT," fremgår det af dagsordenen.

Torsten Sletskov, der er brugerrådets medlem i BATs rådgivende bestyrelse, uddyber, at man fra brugerrådets side er enige om at sige, at besparelserne kunne have været værre.

– Når det nu skal være sådan, så kunne det have været værre - men det her er noget, vi må se at leve med, siger han.

Derudover har han ikke yderligere kommentarer som repræsentant for brugerrådet, da sagen nu er under politisk behandling.

Advarer politikere

Hvis den nye køreplan ikke vedtages, og politikerne dermed beslutter at køre videre med den gældende køreplan, vil det ikke være muligt at genoprette balancen i BATs budget, advarer administrationen.

"Hvis forslaget ikke godkendes som en samlet revideret køreplan med ovenstående sammenhænge samt med afprøvet sammenhæng til vagtplaner vil det betyde, at hele ruteplanen skal udvikles på ny, hvilket vil rykke processen 2-3 måneder. Hvis køreplanen pr. 1. april 2025 ikke vedtages som samlet ny køreplan, vil der tidligst kunne fremlægges en ny køreplan til ikrafttræden den 1. oktober 2025 med følgende færre besparelser i 2025."

Omvendt advarer Stig Lodberg om, at nedskæringen er en trussel mod både BAT og den offentlige transport.

– Som tillidsrepræsentant vil jeg altid kæmpe for at sikre tryghed for mine kollegaer. Jeg ser derfor denne nedskæring som en alvorlig trussel mod både arbejdspladsen og kvaliteten af den offentlige transport, siger han.

Men BAT er jo i en den økonomiske situation, man er. Kan du ikke se, der er behov for drastiske tiltag?

– Jo, det kan jeg godt. Men der er man nødt til at kigge helt anderledes på det og se, hvor man kan få indtægter. Kan vi få indtægter via erhvervslivet, turismen og kulturlivet? Vi er nødt til at tænke i andre baner, hvis der ikke er økonomi til BAT. En nedskæring i BAT vil resultere i en decideret nedskæring af vores velfærd, siger Stig Lodberg.

Ud over de fem politikere i natur,- miljø- og planudvalget skal også økonomi- og klimaudvalget tage stilling til køreplanen, før den endelige beslutning træffes af kommunalbestyrelsen. Udkastet til den nye køreplan kan ses på Bornholms Regionskommunes hjemmeside under punktet om politiske dagsordener.

Nye køreplaner

Bus 1 nuværende rute: Rønne – Hasle – Rutsker – Olsker – Allinge – Gudhjem Øvre og retur

Bus 1 ny rute: Rønne – Hasle – Allinge – Gudhjem Øvre – Østermarie – Aakirkeby – Vestermarie – Rønne

Bus 2 nuværende rute: Rønne – Nyker – Klemensker – Rø – Tejn – Allinge – Hammershus og retur

Bus 2 ny rute: Rønne – Nyker – Klemensker – Rø – Tejn – Allinge – Hammershus – Sandvig – Vang – Hasle – Klemensker – Nyker – Rønne

Bus 3 nuværende rute: Rønne – Vestermarie – Almindingen – Østermarie – Gudhjem Øvre og retur

Bus 3 ny rute: Rønne – Vestermarie – Aakirkeby – Østermarie – Gudhjem Øvre – Allinge – Hasle – Rønne

Bus 4 nuværende rute: Rønne – Aarsballe – Østermarie – Listed – Svaneke – Nexø og retur

Bus 4 ny rute: Rønne – Aarsballe – Østermarie – Listed – Svaneke – Nexø – Balka – Pedersker – Aakirkeby – Nylars – Rønne

Bus 5 nuværende rute: Rønne – Knudsker – Vestermarie – Aakirkeby – Egeby – Nexø og retur

Bus 5 ny rute: Rønne – Knudsker – Vestermarie – Aakirkeby – Egeby – Nexø – Egeby – Aakirkeby – Vestermarie – Knudsker – Rønne

Bus 6 nuværende rute: Rønne – Nylars – Aakirkeby – Pedersker – Snogebæk – Nexø og retur

Bus 6 ny rute: Rønne – Nylars – Aakirkeby – Pedersker – Snogebæk – Balka – Nexø – Svaneke – Østermarie – Østerlars – Knudsker – Rønne

Bus 7 nuværende rute: Rønne – Hasle – Hammershus – Gudhjem Øvre – Svaneke – Nexø – Balka – Snogebæk - Dueodde – Sømarken – Lufthavnen – Rønne

Bus 7 ny rute: Rønne – Hasle – Hammershus – Gudhjem Øvre – Svaneke – Nexø – Balka – Snogebæk - Dueodde – Sømarken – Lufthavnen – Rønne

Bus 8 nuværende rute: Rønne – Lufthavnen – Sømarken – Dueodde – Snogebæk – Balka – Nexø – Svaneke – Gudhjem Øvre – Hammershus – Hasle – Rønne

Bus 8 ny rute: Rønne – Lufthavnen – Sømarken – Dueodde – Snogebæk – Balka – Nexø – Svaneke – Gudhjem Øvre – Hammershus – Hasle – Rønne

Bus 9 nuværende rute: Aakirkeby- Almindingen – Østermarie – Østerlars – Gudhjem Øvre – og retur

Bus 9 nedlægges i forslaget til den nye køreplan.

Bus 10 nuværende rute: Rønne – Nyker – Klemensker – Hasle – Vang – Sandvig/Hammershus – og retur

Bus 10 ny rute: Rønne – Nyker – Klemensker – Hasle – Vang – Sandvig – Hammershus – Allinge – Tejn – Rø – Klemensker – Nyker – Rønne

Bus 22 (bybus) nuværende rute: Rønne Havn – Snellemark – Gartnervangen – Rønne Svømmehal – Campus – Lunden – Bornholms Hospital – Bornholms Lufthavn – Arnager og retur

Bus 22 (bybus) ny rute 1: Rønne Havn – Centrum – Gartnervangen – Rønne Svømmehal – Campus – Biblioteket – Lunden - Bornholms Hospital – Bornholms Lufthavn – Fredensborgvej – Bornholms Hospital – Lunden – Campus – Rønne Svømmehal – Gartnervangen – Centrum – Rønne Havn

Bus 22 (bybus) ny rute 2: Rønne Havn – Slottet – Bornholms Hospital – Lunden – Søndermarksskolen – Sandemandsvej – Vibegård – Bornholms Lufthavn – Arnager – Bornholms Lufthavn – Synshallen – Sandemandsvej – Søndermarksskolen – Lunden – Bornholms Hospital – Slottet – Rønne Havn

 

 

Nye ruter (kører klokken 17-22 samt tidligt om morgenen)

 

Rute 1A: Rønne – Nyker – Klemensker – Hasle – Rutsker – Olsker – Allinge – Tejn – Rø – Gudhjem – Østerlars – Østermarie – Aakirkeby - Vestermarie – Rønne

Rute 3A: Rønne – Vestermarie – Aakirkeby – Østermarie – Østerlars – Gudhjem – Rø – Tejn – Allinge – Olsker – Rutsker – Hasle – Klemensker – Nyker – Rønne

Rute 4A: Rønne – Aarsballe – Østerlars – Østermarie – Listed – Svaneke – Nexø – Balka – Pedersker – Aakirkeby – Nylars – Rønne

Rute 6A: Rønne – Nylars – Aakirkeby – Pedersker – Snogebæk – Balka – Nexø – Svaneke – Listed – Østermarie – Østerlars – Aarsballe - Rønne



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT