Gode nyheder i BAT - trods voksende underskud

Gode nyheder i BAT - trods voksende underskud
Der forventes et merforbrug på 6,3 millioner kroner i BAT i 2024. Arkivfoto: Tommy Kaas
TRAFIK | Tirsdag 3. december 2024 • 19:00
TRAFIK | Tirsdag 3. december 2024 • 19:00

Kommunens administration forventer, at der vil være et underskud på 10,3 millioner kroner i BAT, når årets regnskab gøres op. Samtidig er der gjort flere tiltag for at sikre en stabil drift.

Det er en hel del millionbeløb, der fremgår af BATs seneste budgetopfølgning fra den 30. september - og ikke den positive af slagsen:

Der forventes et merforbrug på 6,3 millioner kroner i 2024. Med et overført underskud fra 2023 på fire millioner kroner er det samlede forventede resultat i år et underskud på 10,3 millioner kroner. Det er en forværring på 1,6 millioner kroner i forhold til budgetopfølgningen den 31. juli. Forventningen til de samlede udgifter er steget med 1,3 millioner kroner, mens der er et fald i forventningen til indtægterne fra kort billetter på godt 0,3 millioner kroner.

Tallene fremgår i dagsordenen til onsdagens møde i natur,- miljø- og planudvalg, hvor politikerne bliver orienteret om trafikselskabets økonomi.

Stigningen i udgifter er bredt fordelt over flere områder mens faldet i indtægter skyldes et større fald i indtægter fra skoleårskort. Faktisk er der bestilt for en million kroner færre skoleårskort fra øens folkeskoler, fremgår det.

"Fra og med skoleåret 2024/2025 betaler kommunen ikke længere skoleårskort til elever tilmeldt skoler uden for eget distrikt. Nedgangen kan hænge sammen med dette. Benyttes der i stedet klippekort eller periodekort vil betalingen blive fordelt ud over hele skoleåret. Benyttes anden transport vil indtægten samlet set falde. Det er ikke muligt at lave en tilsvarende reduktion i skoleruterne," lyder det fra administrationen.

BATs tiltag

Til gengæld er der i 2024 taget flere tiltag for at sikre en stabil drift hos BAT, fremgår det samtidig af dagsordenen:

Sygefraværsprocenten er blandt andet faldet væsentligt hen over året fra 7,7 procent i starten til 4,6 procent nu i gennemsnit.

"Denne positive udvikling vil kunne bidrage til færre udgifter til overarbejde og vikartimer fremadrettet," lyder det fra administrationen.

Samtidig er der afviklet en stor del af den oparbejdede afspadsering, så der i dag er 40 procent tilbage i forhold til starten af året. Derudover er der indgået en ny overenskomst, som der godt nok i starten vil være øgede udgifter forbundet med - men de bliver udlignet over en årrække, spår administrationen.

Og så er de første tiltag fra den politisk vedtagne genopretningsplan indarbejdet i 2024, mens også en ny ruteplan, der skal træde i kraft den 1. april, og som indeholder mindre kørsel på visse tider af døgnet, er på vej, hvis den bliver godkendt af politikerne. Den skal medføre en yderligere besparelse på tre millioner kroner i 2025.

Sammenligner med andre selskaber

En sammenligning af danske trafikselskaber, som administrationen har lavet i forbindelse med budgetopfølgningen, viser samtidig, at BAT er det selskab, der får den laveste andel af de samlede udgifter dækket af tilskud fra kommunen. I hvert fald i 2023, som er de senest tilgængelige regnskabstal. 57 procent af udgifterne dækkes af tilskud fra kommunen mens 44 procent dækkes af passagerindtægterne.

Samtidig er BAT det selskab, der har færrest udgifter per kørt kilometer og flest køreplantimer per indbygger - men BAT får det laveste tilskud per køreplantime.

"Fik BAT samme tilskud per køreplantime som for eksempel Midttrafik (næstlaveste tilskud) ville BATs budget - i 2023 - skulle øges med 12,3 millioner kroner," fremgår det af dagsordenen, hvor administrationen også skriver:

"Mens de øvrige regioner har fælles trafikselskaber dækkende region og flere kommuner vedrørende busdriften (og noget banedrift), driver Bornholms Regionskommune sit eget trafikselskab BAT. BAT har dermed fordel af, at være del af en større organisation på nogle administrative områder såsom lønudbetaling, it-støtte, controlling, politisk betjening mv., men må modsat forventes ikke at kunne få samme stordriftsfordele som for øvrige selskaber fx med busruter på tværs af kommunegrænser."

Køreplantimer

Omfanget af buskørslen måles i køreplantimer, der udtrykker, hvor meget busserne rent faktisk kører.

Kilde: Trafikstyrelsen

FÅ ABONNEMENT