Samtidig er der afviklet en stor del af den oparbejdede afspadsering, så der i dag er 40 procent tilbage i forhold til starten af året. Derudover er der indgået en ny overenskomst, som der godt nok i starten vil være øgede udgifter forbundet med - men de bliver udlignet over en årrække, spår administrationen.
Og så er de første tiltag fra den politisk vedtagne genopretningsplan indarbejdet i 2024, mens også en ny ruteplan, der skal træde i kraft den 1. april, og som indeholder mindre kørsel på visse tider af døgnet, er på vej, hvis den bliver godkendt af politikerne. Den skal medføre en yderligere besparelse på tre millioner kroner i 2025.
Sammenligner med andre selskaber
En sammenligning af danske trafikselskaber, som administrationen har lavet i forbindelse med budgetopfølgningen, viser samtidig, at BAT er det selskab, der får den laveste andel af de samlede udgifter dækket af tilskud fra kommunen. I hvert fald i 2023, som er de senest tilgængelige regnskabstal. 57 procent af udgifterne dækkes af tilskud fra kommunen mens 44 procent dækkes af passagerindtægterne.
Samtidig er BAT det selskab, der har færrest udgifter per kørt kilometer og flest køreplantimer per indbygger - men BAT får det laveste tilskud per køreplantime.