Gravgaard: Giv BAT oprejsning

Gravgaard: Giv BAT oprejsning
LEDER | 5. DEC 2024 • 05:30
LEDER
5. DEC 2024 • 05:30

Vi bliver nødt til at prioritere vores busselskab, hvis vi ønsker så høj en grad af kollektiv trafik, som vi har.


Onsdag behandlede Natur-, Miljø og Planudvalget igen BATs dårlige økonomi, hvor busselskabet igen igen overskrider sit budget og fejler i at lykkes med sin spareplan. I år er vi med sidste års overførte overforbrug oppe på over 10 millioner kroners underskud. Det er naturligvis for galt - særligt i lyset af at det endnu ikke er lykkedes busselskabet at få lavet en optælling, så de kan spare yderligere på alle de tomme busser, de fleste af os ser køre rundt.

Men når vi kigger nærmere på BATs opgørelse til udvalget, så viser det sig, at BAT næsten har halveret sin sygefraværsprocent fra 7,7 procent til 4,4. Det er et ledelsesmesterværk, som resten af BRK i den grad bør kopiere. Dertil kommer, at BAT er landets mest effektive til at køre en kilometer eller time i bus, hvilket til dels skyldes gamle dieselbusser uden afskrivning. Samtidig er Bornholm også den kommune, der har absolut flest buskilometer pr. indbygger. Vi har med andre ord det største busnet til den laveste pris. Hvordan kan BAT så igen og igen give underskud? Ifølge busselskabet selv skyldes det, at BAT også er det selskab, der får mindst støtte pr. køreplanstime overhovedet i Danmark. Fik BAT lige så meget i støtte her som det næste busselskab på listen, så ville der med et slag være overskud i kassen.

BAT har ikke oplyst, hvor få passagerer, der rejser rundt på biløen Bornholm med deres busser, og her er regnskabet nok ikke helt så rosenrødt, som de gamle BAT-bussers lak, når bilejerne vejer de sjældne afgange og høje billetpriser op imod at køre i bil.

Men vi skylder os selv og vores busselskab at træffe en lidt større beslutning på busområdet. Enten skal vi vælge at begrænse vores store servicetilbud markant og med åbne øjne erkende, at en fattig kommune som Bornholm ikke kan drive luksusdækning af øen. Det nytter ikke at sætte BATs sparemølle på repeat i det uendelige og skubbe under efter underskud foran sig, indtil vi en dag kan have nul ruter for at hente pengene hjem. Alternativt skal vi spytte i bøssen og prioritere busserne, så vi som kommune betaler det samme som andre kommuner for en køreplanstime.


Aller bedst ville det være at gøre vores busser gratis, så de hundrede af tusinde turister ikke behøver at få sejlet deres bil med til øen med skyhøj statsstøtte og i stedet kunne rejse mere klimavenligt både til Bornholm og rundt på Bornholm ligesom mere af øens aldrende bilflåde kunne stå stille til glæde for miljøet.

Vi skylder sammenholdet på Bornholm at bekende kulør – endnu en række af salamibeskæringer af det kæmpende busselskab er ingen værdigt.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT