Afsløring: De har forkøbsretten

Afsløring: De har forkøbsretten
Bornholmerbussens ejer, Jørgen Andersen, døde i august, og der har været usikkerhed om, hvad der skulle ske med driften. Arkivfoto: Nanna Krogh
TOPNYHED | ABONNENT | 29. NOV 2022 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
29. NOV 2022 • 05:30

Der findes en gammel forkøbsret til Bornholmerbussen fra Bornholmerfærgen, som stod for besejlingen frem til 2018.

 

Forleden kunne advokat Torben Lund, der er bobestyrer i selskabet bag Bornholmerbussen, fortælle til Tidende, at der findes en forkøbsret på selskabet.

Siden har det været uvist, hvem der er i besiddelse af den forkøbsret. Indtil nu.

Direkte adspurgt af Tidende kan Bornholmslinjen nu konstatere, at den er god nok, rederiet har forkøbsret til Bornholmerbussen.

Busselskabets ejer, Jørgen Andersen, døde i august, og der har været usikkerhed om, hvad der nu skulle ske med driften. Dog kunne Tidende den 25. november fortælle, at det var Jørgen Andersens erklærede ønske, at busdriften skulle fortsætte. Advokat Torben Lund sagde således:

– Det har altid været Jørgens ønske, at ruten skal bevares for bornholmernes skyld, og det er uændret, uanset hvem der ejer virksomheden.

Videre kunne advokaten oplyse:

– Der ligger en gammel aftale om forkøbsret af virksomheden, og aftalen var lavet til at fungere, uanset om Jørgen Andersen var i live eller ej. Hvis han for eksempel ville lave noget andet, så skulle han ifølge aftalen tilbyde den anden part at overtage virksomheden.

Hvem der havde denne forkøbsret har hidtil være uvist for offentligheden, men nu bekræfter Bornholmslinjen altså over for Tidende, at det er rederiet, der har den.

I en mail oplyser kommunikationschef i Bornholmslinjen Jesper Maack således, at "der er ganske rigtigt dukket en forkøbsaftale om. Aftalen har vi "arvet" i forbindelse med overtagelsen af Danske Færger – og ingen havde taget notits af den. Men nu er den der, så vi kigger selvfølgelig på den. Vi er dog mest af alt optaget af, at så mange som muligt får lyst til at besøge Bornholm, og Kombardo Expressen begyndte jo netop som et udtryk for manglede konkurrence på busdriften til og fra Bornholm. Det er jo netop konkurrencen, som har medført bedre priser og mere komfortable ture".

Mailen slutter:

"For nærværende ikke yderligere kommentarer".

Adspurgt om ikke det vil være i modstrid med udsagnet i hans mail, som taler om vigtigheden af konkurrence, hvis Bornholmslinjen vælger at købe Bornholmerbussen, slår Jesper Maack fast, at det ikke er muligt for ham på stående fod at vende tomlen hverken op eller ned i forhold til et eventuelt køb.

– Men som jeg også nævner, vil vi nu dykke ned i sagen og se på, hvad det i givet fald skal koste og afdække, hvad det egentlig er, vi har arvet og så videre, siger han.

Ikke noget nyt

Ann Hartl, formand for Bornholms Passagerforening, har tidligere udtrykt, at hun mener, at Bornholmerbussen er en vigtig konkurrent til Bornholmslinjens bustilbud, Kombardo Expressen, og det mener hun fortsat, fortæller hun til Tidende.

– Kombardo Expressen er jo også selv begyndt at køre med shuttlebusser, som ikke kører om bord på færgerne, sådan som Bornholmerbussen heller ikke gør, så det viser da, at det ikke er et helt galt koncept, siger hun.

– Og Kombardo Expressen har jo slet ikke opfundet noget nyt, for da de begyndte at køre om bord på færgerne med deres busser, var det jo bare en kopi af Rute 700. Nu må vi jo se tiden an og se, hvad de vælger at gøre, men jeg mener, som jeg også sagde, da Jørgen Andersen døde, at Bornholmerbussen har sin berettigelse som selvstændig virksomhed, og dens tilbud er jo også meget efterspurgt blandt passagererne.

Og det er vigtigt med en konkurrent til Kombardo Expressen?

– Ja! Det mener jeg helt klart.

Ann Hartl gør endvidere opmærksom på, at inden Kombardo Expressen var der også konkurrence.

– Bornholmerbussen kæmpede jo hårdt mod toget fra Ystad dengang, siger hun.

Og du håber ikke, at Bornholmslinjen vælger at købe Bornholmerbussen, fordi det vil give monopollignende tilstande?

– Ja, og det vil da også være i modstrid med det, de selv siger om, at Kombardo Expressens berettigelse er, at den sikrer konkurrence. Jeg synes også, der er plads til begge tilbud, og det ville være mærkeligt, hvis begge dele kom fra samme afsender.

Mads Kofod var direktør i Bornolmerfærgen frem til 2010 og havde et nært samarbejde med Jørgens Andersen og Bornholmerbussen. Han vurderer, at busdirektøren næppe ville blive glad ved tanken om, at hans busselskab skulle blive købt af Bornholmslinjen.

– Kombardo Expressen er jo en direkte konkurrent, så det tror jeg, han ville betragte som en fjendtlig overtagelse, siger Mads Kofod.

Advokat Torben Lund, der er bobestyrer i selskabet bag Bornholmerbussen, vil hverken be- eller afkræfte, at det er Bornholmslinjen, der er i besiddelse af forkøbsretten.