Online handel i stor vækst – hvorfor?

Online handel i stor vækst – hvorfor?
CRAZYDETAILER.DK |
ANNONCE:

I løbet af det seneste årti har online handel været i utrolig høj vækst, og der er ingen udsigter for, at det har tænkt sig at sænke farten. I løbet af 2019 har vi danskere brugt omkring 146 milliarder på online handel, hvilket altså er en ny rekord indenfor dansk e-handel. Det er altså en vækst på 13% i ren omsætning siden 2018.
Internettet bliver mere og mere omfattende, og der bliver hele tiden udviklet nye koncepter og platforme til at handle på.

Den store vækst er til dels drevet af den lette tilgængelighed, og altså dét at vi ikke skal ud og være fysisk til stede. Det er altså meget hurtigere, og en del nemmere at handle hjemmefra. Ikke nok med at det er en del nemmere, faktisk så er det også som regel billigere, eftersom virksomhederne kan spare omkostninger ved varehåndtering, butikslokaler og så er der også uendelige muligheder for at skalere forretningen.

Fri fragt og gratis returnering

En af de ting der gør online handel mere fordelagtigt fremfor at handle i butikkerne, er at mange online virksomheder efterhånden tilbyder gratis fragt og/eller gratis returret. Det betyder altså, at hvis man ikke har tid til at vente et par dagen på leveringen, så er der ikke rigtigt noget at tabe ved at returnere varen. Det har specielt betydning indenfor tøjbranchen, hvor man altså kan bestille sit tøj hjem, prøve tøjet, og så sende dét retur som man ikke kunne bruge – helt gratis.
I andre brancher hvor man som regel handler for lidt flere penge – det kunne f.eks. være reservedele til biler – har det måske ikke lige så stor betydning. Her kører virksomheder som f.eks. Crazydetailer gratis fragt over 599,-, hvilket ofte ikke betyder det store for forbrugeren, der som regel handler derover alligevel.

 Virksomhedernes aggressive markedsføring og generelle udvikling

De sociale medier er blevet bedre og bedre til at indhente data på deres forbrugere, og den data videresælges så til online virksomheder, som altså kan opstille kampagner med en utrolig demografisk og sociografisk præcision.

Det har fået virksomheder til at bruge flere penge på online markedsføring, netop fordi man kan nå en præcis målgruppe og samtidig måle sine kampagner ret præcist. Der er også mange forskellige platforme at markedsføre sig på, alt efter hvilken målgruppe man ønsker at ramme.

 Privathandel er også i vækst

Ikke nok med at B2C handel er i stor vækst, så har de sociale medier også åbnet op for private forbrugere, som ønsker at handle mellem hinanden. DBA og Guloggratis har været omkring i lang tid, men har fået konkurrence af andre platforme som f.eks. Facebook Marketplace, som altså er lidt nemmere at gå til.
Har man en Facebook bruger – hvilket de fleste har – så kan man bare købe og sælge som man vil. Det er samtidig nemt at navigere rundt demografisk, og man kan nemt se og kontakte personen som man handler med.