Renovering af rækværk i gang – farlige markeres

Renovering af rækværk i gang – farlige markeres
Umiddelbart ser rækværket i Allinge ud til at være i en dårlig forfatning. Privat foto
NYHED | ABONNENT | 30. JUN 2022 • 05:40
Af:
Torben Østergaard
NYHED | ABONNENT
30. JUN 2022 • 05:40

Siden ulykken på Svaneke Havn, hvor en kvinde i 2020 kom alvorligt til skade, da et rækværk knækkede, har der været en del bevågenhed og bekymring i forhold til rækværk øen rundt. De allerværste bliver renoveret i år, fortæller centerchef.

Den 25. juli 2020 faldt en dengang 51-årig kvinde mellem to og to en halv meter ned på Svaneke Havn, da et rækværk af metal knækkede. Resultat: En svær hjernerystelse, en stor flænge i baghovedet og fem brækkede ribben, heraf de fire dobbelt.

Der er stadig rækværk rundt om på blandt andet øens havne, som ser rustne og skrøbelige ud, deriblandt på Allinge Havn, som det fremgår af billederne til denne artikel.

Men ifølge regionskommunens administration bør det ikke give anledning til bekymring. Er der tale om decideret fare for, at et rækværk knækker under belastning, vil det nemlig enten blive fikset umiddelbart, eller der vil være en klar advarselsmarkering.

– Alle hegn er gået efter, og dem, der trænger mest, bliver lavet i år. Men fordi der er rust, er det ikke ensbetydende med, at de er farlige, de må bare ikke være gennemtæret af rust, forklarer Bjarne Freund-Poulsen, centerchef i Center for Ejendomme og Drift.

Kommunen har, forklarer han, kategoriseret samtlige rækværk og gelændere på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er de værste.

– Vi har lavet en plan, som vi har fået godkendt, og vi har også fået penge til at renovere de rækværk, der trænger til det, og vi begynder med de værste, som vil blive renoveret i år, siger han og oplyser, at kommunalbestyrelsen bevilgede den første million til renoveringen i marts i år.

100 procent

Det er en borger, der har taget billederne til denne artikel af et rækværk på Allinge Havn, og som er bekymret for den rust, de viser, men det behøver altså ifølge centerchefen ikke nødvendigvis give anledning til bekymring.

– Jeg ved ikke på stående fod, hvilken stand rækværket i Allinge er i, men er det en stand 5, bliver det lavet i år, siger han.

– Og er der steder, vi ikke umiddelbart kan komme ud og renovere, og hvor der er en risiko, sætter vi advarsler op, det er klart.

Så som bruger af en havn kan man regne med, at der er advarselsskilte, hvis et rækværk kan være farligt?

– Ja, det ville jeg 100 procent regne med, siger Bjarne Freund-Poulsen og henviser i øvrigt til Carsten Pedersen fra driftsafdelingen.

Denne bekræfter, at renoveringen er i gang, at gruppe 5 efter planen bliver renoveret i år – samt, at der er advarselskilte, hvor der kan være en risiko.

– Var der noget, vi ikke mente kunne holde, var det som udgangspunkt blevet udbedret med det samme, siger Carsten Pedersen.

– Og nu er vi i gang med at gennemføre vores plan, så vi i løbet af nogle år kommer igennem det hele.

Når det kommer til rækværket på Allinge Havn, erkender han, at det kan se lidt voldsomt ud, men mener blot, det handler om at banke rust og male rækværket.

– På det ene billede kan man se, at bunden er blevet skiftet med en ny fod, og i den forbindelse har smeden vurderet, at yderligere udskiftning ikke var nødvendig, forklarer han og fortsætter:

– Så der ville jeg ikke være nervøs. Vi har haft folk til at gennemgå rækværkerne, og havde de meldt tilbage, at der var noget, der var decideret farligt, havde vi spærret det af.

Tejn Smedje på vej

Vi skrev i Tidende i marts i år om en beboer i Tejn, som undrede sig over et forsømt rækværk på havnen, og som fortalte, at der havde været sat rød-hvidt bånd på hegnet i hvert fald i seks måneder, og at der også havde været opsat nogle laminerede skilte, hvor der stod, at man ikke måtte læne sig ud – men at de var blæst væk, og at der i øvrigt ikke var sket yderligere. Kender du til det?

– Ja, jeg ved, der var sat advarsler op, fordi rækværket var vurderet til ikke at kunne holde. Jeg ved også, at Tejn Smedje er blevet bestilt til at udbedre det, og så vidt jeg ved, er det lige op over, at de skal gå i gang, siger Carsten Pedersen.

– At skiltene skulle være blæst væk, kender jeg ikke noget til, men der er medarbejdere i kommunen, som skulle køre forbi en gang imellem og holde øje med det, så jeg går ud fra, at skiltene er blevet sat op igen, hvis de har manglet.

Kvinden, som kom til skade på Svaneke Havn, var efterfølgende igennem et længere sagsforløb, hvor regionskommunens forsikringsselskab i første omgang afviste, at der kunne blive tale om et forsikringsspørgsmål, men sagen blev vendt til kvindens fordel i marts i år, da forsikringsselskabet erkendte, at ulykken skyldtes et dårligt vedligeholdt rækværk.

Efter ulykken gennemgik Vej og Park samtlige kommunale rækværk og gelændere, og undersøgelsen viste, at 13 procent var i akut dårlig stand. Kommunen anslog, at det ville koste cirka 3,3 millioner kroner at få alle rækværk og gelændere repareret.

– Frem over vil der på vores disponible handlingspulje til broer og veje blive afsat penge til at få renoveret samtlige rækværk, og efterfølgende laver vi en cyklus, hvor vi gennemgår dem hvert tredje år, siger Bjarne Freund-Poulsen.