'Pølsekultur' i Gudhjem har fået følgeskab af ny bekymring

'Pølsekultur' i Gudhjem har fået følgeskab af ny bekymring
I panelet til onsdagens turismedebat på Gudhjem Museum sad fra venstre Pernille Kofod Lydolph, Anita Bay Bundegaard, Helle Munk Ravnborg og Søren Schow. Udenfor billedet sad Nicklas Fick og Renè Danielsson. Foto: Anette Vestergaard
NYHED | ABONNENT | 23. MAR 2023 • 11:00
NYHED | ABONNENT
23. MAR 2023 • 11:00

80 borgere mødte op til debat om trængselsproblemerne i Gudhjem. Efter to timer stod det klart, at turisterne – og de 3,5 milliarder de lægger i højsæsonen – vandt første halvleg.

I august 2022 skrev Anita Bay Bundegaard et debatindlæg i Bornholms Tidende som skabte røre i Gudhjem:

"Det autentiske Gudhjem forsvinder i mængden af tøjbutikker, restauranter og caféer”, lød det blandt andet og "måske har Gudhjem brug for at finde en bedre balance mellem at være en fungerende by med et lokalt liv og samtidig en populær turistby".

Bays indlæg førte til, at den lokale borgerforening, Gudhjem By- og Museumsforening, skred til handling. "Hvis først turisterne fravælger Gudhjem og andre af nordkystens byer, fordi de bliver til rene turistfælder, så er det for sent", lød det i indkaldelsen til debatmødet, der onsdag trak fulde huse på Gudhjem Museum.

Svært at få øje på Gudhjem om sommeren

I panelet fik Anita Bay Bundegaard selskab af direktør i Destination Bornholm Pernille Kofod Lydolph og kommunalpolitikerne Helle Munk Ravnborg (EL), Søren Schow (V), René Danielsson (DF), og Niclas Fick (EL).

Esben Ørberg, journalist og næstformand i Bornholmske Borgerforeningers Samvirke, var ordstyrer.

Inden ordet blev givet til panelet, lagde formanden for Gudhjem By- og Museumsforening ud med lidt perspektivering: Den voksende "is- og pølsekultur" har vakt bekymring i Gudhjem siden 60'erne, sagde Ole Stigemo.

De seneste år har pølsekulturen imidlertid fået følgeskab af en ny bekymring: Den voldsomme trafik i højsæsonen, hvor op mod 2.000 biler dagligt passerer gennem Gudhjems smalle gader på jagt efter en parkeringsplads.

– Men der er flere byer på Bornholm, hvor man oplever, at mæthedspunktet er nået. Og nu kommer der en endnu større færge, sagde Ole Stigemo.

Anita Bay fulgte op med en opfordring til politikerne:

– Gudhjem er et eksotisk sted. En bjergby med en stor tiltrækningskraft og charme. Men der er en overvældende trængsel af både biler og mennesker. Så meget, at jeg faktisk har svært ved at få øje på Gudhjem om sommeren. Gudhjem må hjælpe politikerne med at finde de gode løsninger, lød det fra Anita Bay, der mente, at gudhjemboernes udlejningspolitik og de billige færgebilletter er en del af problemet.

– Skal man leje ud seks-otte uger i højsæsonen, eller skal man leje ud til nogen, der betaler skat? Og hvem er det, der kommer til øen, når billetterne er så billige, spurgte Anita Bay, der savnede en sammenhæng mellem øens grønne image og det store anløb af krydstogtskibe i havnen og benzindrevne biler på vejene.

DF: Der findes ikke gode og onde turister

Den udmelding fik René Danielsson fra Dansk Folkeparti frem i stolen.

– Jeg køber ikke præmissen om gode og onde turister. Jeg vil ikke skræmme nogen væk. Vi kan ikke leve af at sælge keramik. Vi lever af de turister, som vi nu prøver at tale ned, sagde René Danielsson.

Flere af de tilstedeværende – også de lokale – understregede flere gange, at situationen i Gudhjem ikke skal tolkes som modstand mod turister. Det er trængslen, der er problemet. Byen er simpelthen ikke stor nok til at absorbere så mange mennesker, og det skaber frustration, både hos de lokale og de besøgende.

– For de kan jo ikke finde en parkeringsplads, og så kører de igen, som en sagde.

Søren Schow havde to konkrete løsningsforslag: Flyt Christiansøfarten til Tejn eller Nexø og sæt priserne op. Nickals Fick fra Enhedslisten mente, at svaret ligger i at sprede turismen ud over øen og dermed væk fra kystbyerne.

Trængsel: Der var fyldt til sidste sæde på Gudhjem Museum onsdag aften. Foto: Anette Vestergaard

 

Turisterne vil tættere på

Den vision blev delvist skudt ned af den bornholmske turistchef Pernille Kofod Lydolph.

– Vi kørte et dataprojekt med blandt andet trafikmåling i 2022, som viste, at turisterne gerne vil ud til vandet, og det gælder især Svaneke, Allinge-Sandvig og Gudhjem, sagde hun.

Turistchefen kunne fortælle, at Bornholm nu besøges af 700.000 turister årligt. De tegner sig for 1,8 millioner overnatninger og et forbrug på 3,8 milliarder.

Ifølge Pernille Kofod Lydolph er naturen stadig Bornholms største aktiv. Samtidig ser hun blandt turisterne et stigende ønske om at komme tæt på de lokale miljøer, underforstået levende byer med en aktiv, autentisk atmosfære.

– Det er vigtigt, at I trives i byerne, for det er forudsætningen for at få turismen på toppen.

Turistchefen adresserede biltrængslen som et problem, der bør løses. Ifølge Destination Bornholms besøgsrapporter kommer ni ud af ti tilbage til Bornholm.

– Men nogen er begyndt at nævne trængslen som et problem. Der skal være så lidt friktion som muligt. Det er sjovt at hygge sig og bruge penge, det er ikke sjovt at holde i kø, lød det fra Pernille Kofod Lydolph, der kunne fortælle, at turismen på Bornholm tegner sig for 3.500 årsværk.

Der var bred enighed blandt de tilstedeværende om, at trængselsproblemet i Gudhjem skal løses. For Helle Munk Ravnborg ligger en stor del af svaret i en opdatering af den offentlige transport på Bornholm.

– Vi får en ny chef i BAT om to uger, og noget af det første, vi skal kigge på, er, at gøre det nemmere at tage bussen. Vores økonomi er hængt op på, at mange har lyst til at besøge os. Vi er ikke ude på at skræmme turisterne væk, og hvis mæthedspunktet er nået, skaber det en fjendtlig stemning. Det skal vi undgå, sagde Helle Munk Ravnborg.

Flere løsningsmuligheder kom frem under den afsluttende debat. Pernille Lydersen Funch, der driver sommercafé på Norresan, talte for at anlægge en ny parkeringsplads på Bokul, der giver besøgende mulighed for at tilgå byen via Holkavej eller Serpentinervejen. En anden argumenterede for at få BAT-busserne tilbage til havnen, især for de ældre gudhjemboers skyld.

– Turistbusserne må godt køre ned, men BAT-busserne må ikke. Det er et stort problem for de ældre, at de nu skal gå op og handle, lød det fra Kirsten Lund.

Shuttlebus skudt til hjørne

Ønsket om at få en shuttlebus fra parkeringspladsen mellem Hotelgrunden ved siden af brugsen og havnen blev skudt midlertidigt til hjørne af forpersonen for natur-, miljø- og planudvalget.

– Vi skal starte med at kigge på den kollektive trafik på hele øen, fastslog Helle Munk Ravnborg.

Efter debatmødet på Gudhjem Museum var det fortsat uklart, hvordan trængselsproblemerne i Gudhjem skal løses. Søren Schow var imidlertid ikke i tvivl om, at der skal handles hurtigt.

– Trængslen i Gudhjem er en kæmpe udfordring og den bliver kun værre, når den nye færge kommer. Vi forsøgte med et forslag om betalingsparkering, som blev skudt ned. Vi har en udfordring med mobilhomes, der overnatter på parkeringspladserne. Men der skal findes løsninger. Vi skal stile efter et bæredygtigt turisterhverv. Det er meget større end keramik og energiø.