Kunstnerisk fokus på det at bo på en ø

Kunstnerisk fokus på det at bo på en ø
Pressefoto
| ABONNENT | 2. FEB 2021 • 13:29
Lisbet Holst
Journalist
| ABONNENT
2. FEB 2021 • 13:29

KULTUR

Hvad vil det sige at være ø-boer i kunstnerisk forstand?

Det er omdrejningspunktet for det fælleseuropæiske kunstneriske udviklingsprojekt om at bo på en ø "Islander Focus – No Man is an Island", som Birca, internationalt center for scenekunstnere, er en del af.

Foruden Bornholm er øerne Mallorca (Spanien), Cres (Kroatien), Naxos (Grækenland) og Limerick (Irland) med i projektet og samarbejdet.

– Vi har sammen med vores partnere fundet de kunstnere, der skal medvirke i det europæiske projekt. Vi glæder os til at vise international scenekunst frem på vores ø, siger Susanne Danig, daglig leder af Birca på Bækkegård i Klemensker.

Formålet med Island Connect er at give scenekunstnere mulighed for at udforske nye projekter og idéer, samtidig med at de sættes ind i en international sammenhæng og udveksler idéer og erfaring med andre miljøer, forklarer hun.

Hun og partnerne i projektet mener, at det giver noget særligt at arbejde på øer, hvor der er øget mulighed for faglig fordybelse og hvor interaktion med lokale miljøer kan give nytænkning af den kreative proces.

– Vi har haft det her kunsteriske samarbejde mellem øerne i nogle år. Vi snakkede mere og mere sammen om, hvad betyder det her med at vi arbejder på øer, hvad er det, der er særligt ved at være på øer? Det fik os til at gå lidt mere filosofisk til værks. Det er en undersøgelse, som vi fem centre går ind i også mere sociologisk og antropologisk: Hvad vil det egentlig sige at have den her ø-identitet?

Lokale kunstnere er med

Ambitionen er at skabe fem internationale værker om at være "islander" (øbo, red.), og de vises på festivaler/platforme på de fem europæiske centre for scenekunstnere på de fem øer, der er med i projektet og det kunstneriske samarbejde.

– På Bornholm har vi spurgt de to kunstnere Carolina Nilson, billede og installation, og Ida Marie Tjalve, animations- og objektteater, om det vil skabe et nyt undersøgende værk om ø-identitet. Begge er vokset op i andre omgivelser, men har valgt at leve deres liv på Bornholm. De skal undersøge lokale forhold på deres egen ø samt på Mallorca i september og Naxos i oktober-november, hvor de vil opholde sig to uger hver sted samt deltage i lokale festivaler, fortæller Susanne Danig.

Ud over deres egne undersøgelser indenfor emnet, vil de to kunstnere være i dialog med kunstnere, der arbejder med samme tema fra de andre lande, og forhåbentlig blive inspireret til en udvidet tænkning omkring deres arbejde. Desuden vil der blive holdt internationale symposier med deltagelse af sociologer, antropologer og andre fagfolk, der har arbejdet med ø-identitet.

Fra Bornholm er antropolog Lars Rømer, der har skrevet en pHd om Bornholms levende landskaber og de underjordiske, blevet bedt om at øse ud af sin viden på det første symposium. Symposierne vil være åbne for bred deltagelse, fortæller Susanne Danig.

Lalla & The Amazing Other (DK) med cirkusartisten Laila la Cour, der er vokset op på Bornholm, er en af grupperne, der er med i det kunstneriske projekt på Bornholm. Pressefoto



Luftcirkus og levende installation

I midten af maj vil gruppen "Lalla og hendes Amazing Other" vise aerial cirkus, samtidig med at Eirini Tiniakou og Zoi Mastrotheodorou fra Grækenland vil arbejde rundt omkring i landskabet, hvor de samler materiale til en levende installation.

I september vil Ida Marie Tjalve og Carolina Nilson komme hjem fra Mallorca for at arbejde på Bornholm med deres installationskunst med ø-identitet. En gruppe fra Kroatien vi samtidig arbejde med samme tematik – og desuden vil Kathleen Doherty og Alexandre Duarte fra Irland vise deres fantastiske aerial dans. Disse tre værker vil indgå i Bornholms Kulturuges program, fortæller Susanne Danig.

Præcis hvor på øen værkerne vil blive vist, er endnu ikke afklaret.

81 ansøgere i alt

I alt ti scenekunstprojekter bliver støttet i 2021. Otte grupper vil komme på internationale residencies (internationale ophold red.), bl.a. en gruppe fra Kroatien og en gruppe fra Bornholm.

Alle vil blive inviteret til et kunstnerisk forløb i Limerick/Irland. I alt 81 ansøgninger blev sendt ind til residency-delen.

– Til det danske bidrag havde vi søgt specifikt efter cirkusartister, som arbejder med aerial/luftdans og som kan have glæde af den store ekspertise, som vores partner i Irland har på dette område. Hver gruppe får både et residency hjemme og ude, fortæller Susanne Danig.

Projektet er støttet af Creative Europe, Statens Kunstfond og Bornholms Regionskommunes Musik- og Teaterråd.

 

Susanne Danig er dagligleder af kunstcentret og refugiet for scenekunstnere på Bækkegård i Klemensker. Arkivfoto

Refugium for kunstnere

Birca (Bækkelund International Residency Center for Artists) på Bækkegård i Klemensker er et refugium og arbejdssted for kunstnere.

Bircas fornemste mål er at sikre optimale arbejdsbetingelser for scenekunstnere til at udfolde ideer og projekter. Samtidig får de mulighed for at udveksle overvejelser og erfaringer med kunstnere fra andre – nationale og internationale – miljøer.

Ambitionen er også særligt at understøtte yngre (opkommende) performere og performancegrupper og i forlængelse heraf tilbyde workshops med fokus på performing arts og artistic entrepreneurship samt evaluering af kunstneriske processer.

 

Deltager i projekt Islander Focus – No Man is an Island

• Lalla & The Amazing Other (DK) – residency Limerick (Ireland)

De to grupper der vil besøge BIRCA på Bækkegård i Klemensker er:

• Eirini Tiniakou and Zoi Mastrotheodorou (GR) i maj måned

• Kathleen Doherty and Alexandre Duarte (IR) i september måned

Øvrige udvalgte grupper er:

• Christopher McAuley and Emmen Donnelly (IR) – residency på Cres (Kroatien)

• Konstantinos Pavlidis (GR) – residency på Mallorca (Spanien)

• Nikolina Komljenović and Irma Unusic (CR) – residency på Mallorca (Spanien)

• teatreBLAU (SP) – residency på Cres (Kroatien)

• La ContraPiel Teatro (SP) – residency på Naxos (Grækenland)