Hvordan opstod ideen til at skrive en bog om de sidste vidnesbyrd fra 2. verdenskrig?
– For mig var det både en personlig og faglig mission. Jeg synes, at historierne er for vigtige til at gå tabt, og hvert menneske er et bibliotek af viden, der forsvinder, når vedkommende går bort. Der lå både et stort ansvar og en stor ære i at give de sidste vidner, som oplevede de her ting, et ærligt og respektfuldt sidste ord, og jeg vil gerne have, at deres historie lever videre, så vi andre kan få glæde af dem og reflektere over de ting, der skete for mere end 80 år siden. Min personlige mission var, at jeg var gået igennem en fyring, og jeg følte ikke, at der var så meget at gå i gang med, men der var mange, der havde opfordret mig til at gå i gang med en bog, så det gjorde jeg. Jeg havde et mål om at udkomme i 80-året for Danmarks befrielse, det kunne jeg dog ikke nå, men så er jeg udkommet på 80-året for Bornholms befrielse, og det synes jeg er lige så vigtigt.