Anders er turismens nye spydspids: Vi har alt på hylderne

Anders er turismens nye spydspids: Vi har alt på hylderne
Anders Wiberg er ny direktør for Destination Bornholm, hvor man kan bryste sig af, at Bornholm tre år i træk er kåret som Danmarks bedste turistdestination. Foto: Holger Larsen
DAGENS NAVN | 26. FEB • 05:30
Holger Larsen
Journalist
DAGENS NAVN | 26. FEB • 05:30

Anders Wiberg er konstitueret som direktør for Destination Bornholm.

Hvordan gik det til, at du havnede på Bornholm?

– Min hustru Tina er fra Nexø. Vi mødte hinanden på Copenhagen Business School. Da vi fik to børn i løbet af to år, var vi nødt til at tænke på et anderledes set-up for at få tingene til at hænge sammen. Tina har hele sin store familie på Bornholm, og jeg har kun en lille familie. Så vi valgte at flytte til Bornholm og omlægge en masse ting i vores tilværelse.

Hvad er din vej ind i Destination Bornholm?

– Efter at have været erhvervskonsulent i Business Center Bornholm, blev jeg selvstændig marketings- og ledelseskonsulent. Jeg stiftede bekendtskab med Destination Bornholm, da jeg stod for et par udviklingsprojekter, og jeg forelskede mig i organisationen og produktet.

– Bornholm er et vidunderligt produkt at sælge, og jeg blev misundelig på dem, der sad og arbejdede her. Da der blev opslået en stilling som leder af marketing og turistinformation, søgte jeg den, og jeg følte lidt, at jeg kom hjem, da jeg fik stillingen.

Du er blevet konstitueret direktør kun et halvt år efter – hvordan det?

– Det har føltes naturligt, fordi jeg føler mig så meget hjemme her, er glad for medarbejderne, det arbejde vi laver, de medlemsvirksomheder vi arbejder med, og det produkt vi sælger.

– Der er en vilje og en passion, som for mig er alt afgørende. Det føles for mig som en proces, der har været i gang i flere år, at jeg nu får lov at være med til at udvikle Bornholm.

 

Hvordan skal Bornholm skille sig ud fra de mange andre turistdestinationer?

– Det er ikke bare ét billede. Det er ikke fordi vores natur eller de oplevelser, man kan få her, kan udkonkurrere andre. Men Bornholm skiller sig ud ved at have nærmest alt på hylderne. Det er summen af, at kvaliteten af de forskellige tilbud er så høj, at vi over en bred front kan tilbyde noget vildt unikt. Når man er kommet herover for én ting, stifter man bekendtskab med noget andet, som man er nødt til at komme herover igen for at udforske. Man er hele tiden tæt på nye eventyr, som man ikke vidste var der. Vi kan også se, at de fleste gæster på Bornholm er genbesøgende. Der er noget på Bornholm, som er værd at komme tilbage til.

Hvor er den eller de store udfordringer?

– Det er nok lidt ude af vores hænder i forhold til rejselyst. Der er noget geopolitik, krig, inflation, rentestigninger.

– Det kan blive en udfordring for mange destinationer. Men samtidig er muligheden i det også, at Bornholm er der, hvor man fra Danmark, Sverige og Tyskland kan tage hen med en kort transporttid og inden for et rimeligt budget.

– Her er der en "boble" med mulighed for ro og fordybelse, kreative miljøer, smags- og naturoplevelser med videre til at stimulere sindet og relationerne. Det er noget, jeg også selv bruger Bornholm til. Der er så mange problemer nu, at man godt kan flygte fra nogle af dem og søge lidt hen imod nogle nære relationer. Det er Bornholm god til, og det under jeg vores gæster at opleve.

Helt aktuelt står Bornholm foran en sommer, hvor Bornholm er vært for første etape i PostNord Danmark Rundt – hvilke tiltag gør Destination Bornholm i forbindelse med cykelløbet – og hvilken betydning får det for Bornholm som turistdestination?

– Vi har kørt et tæt samarbejde med DCU, BRK og VisitDenmark om offentliggørelsen af ruten og Bornholms centrale rolle i den.

– Vi er i tæt dialog med vores samarbejdspartnere i Tyskland og VisitDenmark for at skabe særligt fokus på løbet i vores kampagneindsatser i løbet af foråret – ligesom vi har en cykelguide til 52 ruter på øen på vej, et tæt samarbejde med BHS-cykelholdet og de øvrige aktører omkring outdoor på Bornholm.

– Vi tror, det får en stor betydning Bornholm – det er vitterligt en historisk begivenhed for øen. Etapen foregår én dag (tirsdag den 12. august), men allerede fra weekenden af vil der være endnu mere liv på øens landeveje og i byerne. Folk, som skal prøve ruten, som vil være sikre på at finde de bedste ståsteder, og folk kommer for at se verdensklasse cykelløb i vores unikke omgivelser.

– Og så kommer der til at blive sendt de mest vidunderlige billeder af vores ø, og vi vil gøre alt for efterfølgende at inspirere endnu mere til, at man vil opleve Bornholm på egen hånd.

Anders Wiberg

43 år, kommer fra Nordsjælland, bor i Nexø sammen med hustruen Tina (de havde kobberbrylllup den 25. februar) og deres to børn, Nora 11 og Alfred 9.

Handelsstudent fra Hillerød, kontoruddannelse, bachelor i engelsk og kommunikation.

Har arbejdet i blandt andet DSB, Georg Jensen, Kræftens Bekæmpelse, Business Center Bornholm, været selvstændig marketings- og ledelseskonsulent og undervist på Campus Bornholm, i Destination Bornholm siden august 2024 og fra den 19. februar 2025 konstitueret direktør samme sted.

Yndlingssted: Hammerhavnen: – Det er for mig en nulstillingsknap at tage derop.

Fritidsinteresser: Familien og basketball.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT