Makkerpar har startet eget reklamebureau: Vi skal levere hele pakken

Makkerpar har startet eget reklamebureau: Vi skal levere hele pakken
DAGENS NAVN | ABONNENT | 24. FEB 2024 • 05:30
Af:
Joan Øhrstrøm
DAGENS NAVN | ABONNENT
24. FEB 2024 • 05:30

Peter Konoy og Nikolaj Beyer var begge partnere i reklamebureauet 1437, men har nu startet et bornholmsk baseret reklamebureau i eget navn og drømmer om at tilbyde deres kunder skræddersyede helhedsløsninger.

Tillykke med jeres nye reklamebureau, Beyer Konoy. Hvad er årsagen til, at I er trådt ud af 1437 og nu skaber jeres eget?

Peter: – Vi havde en tredje partner, som nu rundede 70. Vi ville gerne være os selv, og vi vil gerne være et lidt yngre reklamebureau og nogle, der arbejdede smartere og ikke hårdere. Og vi ville gerne af med ’plejer’.

Hvad drømmer I om at opnå med jeres nye virksomhed?

Nikolaj: – Vi drømmer om at fortsætte det gode samarbejde med de kunder, vi allerede har. Vi drømmer om at assistere virksomheder med at komme frem. Så når folk spørger os om, hvad vi kan, og hvad et reklamebureau er, plejer jeg at sige, at vi er nogle, der sørger for, at du kommer frem med din virksomhed. Og vi har længe gerne ville tage den lidt længere og hjælpe virksomheder lidt mere med, hvordan de kommer bedst frem i stedet for blot at være nogen, de kalder ind, når de for eksempel skal bruge en fotograf eller hjælp til en ny hjemmeside. Det har vi gennem de sidste par år arbejdet rigtig meget på gennem 1437 med en tredje partner, som ikke nødvendigvis ville helt det samme. Så vi synes, det var et godt tidspunkt at starte for os selv. Og vi synes, at vi nu har fundet vores vej ind i det.

Hvem ser I som jeres primære kunder?

Nikolaj: – Vi har en god blanding. Vores københavnske kunder er primært store virksomheder, som måske har en marketingsafdeling, men som har brug for specialister, når det for eksempel handler om google apps, eller hvis de skal have lavet noget grafisk design.

– På Bornholm har vi flere af de kunder, som kommer efter noget konkret vejledning. De skal måske også have lavet en hjemmeside eller noget digital markedsføring. Men de spørger mere, hvordan vi kan hjælpe dem end at ville have noget bestemt. Men generelt er det erhvervskunder og kunder, der har brug for digital markedsføring i en eller anden form.

Hvordan er det at drive reklamebureau på Bornholm?

Nikolaj: – Generelt set er det ikke, fordi vi har voldsomt mange konkurrenter, også fordi vi er et full service reklamebureau, vi har alle ydelser in house, så du skal ikke have lavet dine billeder ét sted og din hjemmeside et andet.

Hvordan supplerer I hinanden?

Nikolaj: – Jeg plejer at sige, at jeg ikke kan klare mig uden Peter, for han er den tekniske og den, der sørger for at alting det virker, og at vi flytter os fremad rent teknisk. Derudover er han en vanvittig produktionsenhed, han kan mere eller mindre alt på en computer - i hvert fald i forhold til en dummy som mig. Min opgave er så at lave nogle videoer og billeder, noget content, som kan komme ind på de forskellige hjemmesider. Derudover står jeg meget i salgsafdelingen og er den, der taler meget med kunderne og er ude i landskabet, hvor Peter sidder derhjemme og sørger for, at tingene bliver perfekte.

Peter: – Nikolaj er på en måde det her multitalent, der både kan snakke og producere.

Bliver I aldrig uenige om, hvordan tingene skal løses?

Nikolaj: – Nej, uenig er et stort ord. Vi har arbejdet sammen i fem år og ved godt, hvad vej vi vil.

Hvad er det bedste og det sværeste ved at drive et reklamebureau?

Peter: – Det bedste er, at man får penge for noget, man synes er sjovt og interessant og være med til - det lyder måske plat – men at gøre verden til et smukkere sted. For der er så meget dårlig design og kommunikation derude, som ikke burde være blevet godkendt. Og det kan vi jo hjælpe med at ændre på. Og så er det jo også det at arbejde sammen med nogle, der komplementerer en. Det kedelige viser sig så ved administration. For det er ikke noget, der interesserer nogen af os, men det er et nødvendigt onde.

Hvad er jeres DNA, hvad vil I gerne kendes for?

Peter: – Et helhedsbillede. Vi er ikke bare et webbureau eller nogle, der kan lave reklamefilm, vi kan levere hele pakken, så det snakker sammen og har en konsistent kvalitet.

Nikolaj: – Man kan sige, for en hammer ligner alle problemer søm. Og hvis du spørger en fotograf, hvad du skal have af markedsføring, siger han selvfølgelig billeder. Men det er bare ikke det, der er behov for i dag. I dag er det video mere end det er billeder. Vi ser gerne holistisk på det, og ser på analysen, ser på det oppefra, hvad er det den pågældende kunde har brug for, for at nå nogle resultater.

Hvad går I op i, når I ikke arbejder med jeres nye bureau?

Nikolaj: – Lige nu er jeg ved at spartle mit værelse og rive noget tapet ned.

Peter: – Og så dyrker vi noget paddle.

Peter Konoy
39 år. Mediegrafiker. Gift og har tre piger. Bor i Rønne.

Nikolaj Beyer
30 år. Uddannet fotograf. Bor i Snogebæk.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT