– Vi skal måske omstille nogle ting og bruge vores ressourcer bedre. Når priserne stiger så meget, har det en tredobbelt negativ effekt. Det bliver dyrere at producere, færre er med om bord, og når der er færre med, får man en lavere gennemsnitspris for billetterne, forklarer Robert.
– Her på Bornholm og andre ruter forsøger vi at tilpasse kapaciteten. Antallet af afgange og størrelsen på flyet skal tilpasses den efterspørgsel, vi tror, kommer. Og vi skal måske pille nogle afgange ud eller slå nogle afgange sammen, så vi flyver færre gange. Hver flyvning genererer en omkostning.
Men selvom de kommende måneder ikke ser sjove ud for flyselskaberne, er Robert ikke nervøs.
– Det har været kritisk de seneste to år, så hvis det bliver kritisk igen, må vi omstille os til det. Det er nok ikke, hvad nogen havde ønsket, men det er ikke noget, vi kan gøre noget ved. Vi er nødt til at tilpasse os den virkelighed, vi er i. Det nytter ikke noget at sige, ’jamen vi sagde jo, det var sådan her’, når omverdenen ændrer sig.
Et kendt ansigt
Robert er kommerciel chef for hele DAT, og selskabets bornholmske aktiviteter fylder kun en lille del af den samlede forretning. Målt på passagerer udgjorde ruterne fra og til Bornholm i perioden januar til september i år kun 17 procent af DAT's aktiviteter.